Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pivovarnická megatransakce pomůže českému pivu v cizině, míní experti

  13:07aktualizováno  13:07
České značky jako Gambrinus, Radegast či Pilsner Urquell mohou na pivovarnické megafúzi vydělat. Nový majitel je globálním lídrem, české pivo by se tak mohlo dostat na nové zahraniční trhy nebo posílit na těch stávajících. Je o tom přesvědčena většina expertů oslovených iDNES.cz.

Prazdroj se vrátil do Lidlu. | foto: Filip Horáček, iDNES.cz

Ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimír Balach.

Vladimír Balach, šéf Svazu pivovarů a sladoven
Česká republika je z pohledu světové produkce mikroregion. Transakce nebude mít dopad na český pivní trh. Ten už je nasycený a rozdělený. Zákazníci mají své oblíbené značky včetně značek převzaté skupiny. Český spotřebitel bude pít české pivo a na tom se nic nemění. Nemyslím si také, že by to mělo mít zásadní vliv na technologii, která by měnila charakter piva.

Je to ale příležitost pro české značky v rámci skupiny - budou moci oslovit další trhy. České pivo je fenomén a tato příležitost zde bude. Už nyní export piva stabilně roste, za rok o osm procent, a vypadá to, že růst bude pokračovat.

Podobně jako minipivovary zásadně neovlivňují celý český trh (mají jen 1,2 procenta a spíše jsou kořením), neovlivní český pivní trh s roční produkcí 16 milionů hektolitrů světový trh.

Vyhlášení Podnikatele roku 2014 na Vysočině. Cenu převzal humpolecký pivovarník Stanislav Bernard.

Stanislav Bernard, rodinný pivovar Bernard
Z fúze nemám žádné obavy. Pokud se spojí jednička s dvojkou, je jasné, že se distribuční možnosti zvětší. Týká se to i piv Plzeňského Prazdroje. Na druhé straně největší exportní možnosti by měli, pokud by se věnovali kvalitě. Vnímám těžiště úplně v něčem jiném než ve fúzích a vytváření ještě gigantičtějších firem. Jsem také přesvědčen, že vyjednávací možnosti původní skupiny SABMiller vůči řetězcům nebo hospodám už byly dostatečně silné na to, aby se na trhu něco zásadního měnilo.

Koncentrace do nadnárodních korporací už proběhla dřív, toto vnímám jen jako vyvrcholení. Přeju český značkám z této skupiny, ať se co nejlépe exportují a ať jsou co nejúspěšnější.

Tomáš Maier z Provozně ekonomické fakulty České zemědělské univerzity.

Tomáš Maier, Provozně ekonomická fakulta České zemědělské univerzity
Dopad na český trh by mohl být pozitivní, protože společnosti Plzeňský Prazdroj se výrazně rozšíří exportní možnosti díky navýšení celkového počtu zemí, kde nová společnost bude působit. Na české spotřebitele ale podle něj obchod nebude mít dopad, podíl dovozu na tuzemské spotřebě je do dvou procent. Nedá se také očekávat, že se zostří nebo změní letitý právní boj o ochranné známky s Budějovickým Budvarem.

Obří obchod s pivem. Gambrinus i Prazdroj převezme gigant AB InBev

Osobně ale očekávám, že to spustí další globální vlnu slučování, nová globální jednička bude ovládat přes třetinu globálního trhu s pivem a dvojkou se tak s propastným rozdílem stane Heineken se zhruba 9 procenty. Takže očekávám, že od druhého místa níže bude docházet k fúzím a akvizicím.
Nová společnost ale v mnoha zemích bude muset odprodat řadu svých aktiv kvůli vyhovění požadavkům antimonopolních úřadů, aby tržní podíly na dílčích národních trzích nebyly příliš velké. Bude se to nepochybně týkat třeba USA.

Agrární analytik Petr Havel.

Petr Havel, zemědělský analytik
Nevidím to jako pozitivní věc. Se vstupem zahraničních vlastníků se už trhy dávno otevřely, nevidím tam nové exportní možnosti. Koncentrace vlastnictví pivovarů do zahraničních rukou vede k univerzalitě piva, ztrácí se určitá identita a jedinečnost. Vyvolalo to už určitou protireakci lidí, roste například obliba minipivovarů. Velcí vlastníci nejsou pro pestrost pivního trhu dobří a určitě to náš spotřebitel nepřivítá. Výsledkem bude větší nárůst spotřeby piv z minipivovarů a od menších výrobců. Nemyslím také, že akvizice zvýší import. Češi jsou konzervativní.

Myslím, že pro skupinu AB InBev mají české značky SABMilleru hodnotu spíš jako image, protože české pivo má ve světě velmi dobrý zvuk. Přestože je Plzeňský Prazdroj na tuzemské poměry velký, oproti světovým gigantům je malý.

Nejznámější značky obou pivovarských gigantů
SABMiller  Anheuser Busch InBev
Bavaria BreweryBudweiser
Castle LagerCorona
Carling Black LabelStella Artois
GambrinusBeck's
Hansa PilsnerHoegaarden
Henry WeinhardLeffe
Leinenkugel'sBagBier
Miller ChillBass
Miller Genuine DraftBlue Point Brewing Company
Miller High LifeBrahma
Miller LiteBogotá Beer Company
Pilsener of El SalvadorBusch
Pilsner UrquellCass
RadegastDutch Gold
ŠarišGolden Road
Birra PeroniHertog Jan
Nastro AzzurroJupiler
ReddsLöwenbräu
UrsusMichelob
Tyskie, Żubr, LechModelo
SparksNatural Ice
Steel ReserveO'Doul's
Velkopopovický KozelOranjeboom
Franziskaner
Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.