Coca-Cola ustoupí, pustí lednice konkurenci

  • 24
Coca-Cola změní svoje prodejní praktiky. Dovolí, aby se z jejích lednic prodávaly i konkurenční výrobky. Po pěti letech se americký výrobce limonád, který ovládá i přes 40 procent evropského trhu, dohodl s Evropskou unií. Dlouholetý spor tak skončil smírem.

Podle evropského komisaře pro hospodářskou soutěž Maria Montiho jsou návrhy Coca-Coly dostačující pro to, aby se spor mohl uzavřít.

Změny, na které by měl americký gigant přistoupit, se týkají zejména uzavíraní exkluzivních smluv s obchodníky i restauracemi. Ty mimo jiné vylučovaly prodávat limonády konkurence z ledniček Coca-Coly.

Cílem dohody je podle Montiho umožnit zákazníkovi, aby se o tom, jaký výrobek si koupí, rozhodl na základě vlastních preferencí a ceny, ne proto, protože je to jediný, který je k dostání.

Podrobnosti dohody by měla Evropská komise zveřejnit v nejbližších dnech. Podle dohody zatím Coca-Cola nebude platit žádnou pokutu. Ta by hrozila až v případě, že by ujednání porušila.

Kromě povolení dávat limonády Coca-Coly dohromady s konkurenčními výrobky, upravuje dohoda i další praktiky. Firma musí zejména přestat nutit obchodníky, kteří kupují nejpopulárnější nápoje společnosti, aby odebraly i méně prodávané limonády.

Coca-Cola ovládá téměř polovinu evropského trhu, ve srovnání s deseti procenty jejího rivala Pepsi. Právě stížností Pepsi celý spor před lety začal.

Coca-Cola. (Ilustrační foto)

,