Podle evropského komisaře pro hospodářskou soutěž Maria Montiho jsou návrhy Coca-Coly dostačující pro to, aby se spor mohl uzavřít.
Změny, na které by měl americký gigant přistoupit, se týkají zejména uzavíraní exkluzivních smluv s obchodníky i restauracemi. Ty mimo jiné vylučovaly prodávat limonády konkurence z ledniček Coca-Coly.
Cílem dohody je podle Montiho umožnit zákazníkovi, aby se o tom, jaký výrobek si koupí, rozhodl na základě vlastních preferencí a ceny, ne proto, protože je to jediný, který je k dostání.
Podrobnosti dohody by měla Evropská komise zveřejnit v nejbližších dnech. Podle dohody zatím Coca-Cola nebude platit žádnou pokutu. Ta by hrozila až v případě, že by ujednání porušila.
Kromě povolení dávat limonády Coca-Coly dohromady s konkurenčními výrobky, upravuje dohoda i další praktiky. Firma musí zejména přestat nutit obchodníky, kteří kupují nejpopulárnější nápoje společnosti, aby odebraly i méně prodávané limonády.
Coca-Cola ovládá téměř polovinu evropského trhu, ve srovnání s deseti procenty jejího rivala Pepsi. Právě stížností Pepsi celý spor před lety začal.
Coca-Cola. (Ilustrační foto) |