Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ČOI bude moci nahrávat „šmejdy“ i pomáhat u sporů zákazníků s prodejci

  12:37aktualizováno  12:37
Česká obchodní inspekce bude nově moci při předváděcích akcí nahrávat jejich průběh bez souhlasu pořadatelů. „Bude mít možnost pořizování záznamu i obrazového materiálu při boji s takzvanými šmejdy. Já bych to ale neredukoval jen na boj se šmejdy,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Ministr průmyslu Jan Mládek na jednání vlády prosadil novelu, která posílí pravomoci České obchodní inspekce mj. při boji s tzv. šmejdy, kteří tahají z lidí peníze při předváděcích akcích. | foto: Aerofilms

Počítá s tím novela zákona o ochraně spotřebitele, kterou schválila vláda a posílá ji do parlamentu.

Dosud inspekce mohla záznamy pořizovat jen se souhlasem pořadatelů. Kontrolní řád sice nyní umožňuje inspektorovi průběh akce nahrávat, problémem ale stále zůstává oprávněnost pořizování skrytého nahrávání a jeho použití jako důkazu ve správním řízení.

Podle ministerstva oprávnění inspektora ČOI k pořízení záznamu sice představuje zásah do práv dotčených osob, ale jeho cílem je účinně čelit společensky značně škodlivým jevům. Bez takového oprávnění nemá ČOI prakticky žádný účinný nástroj, který by umožňoval zdokumentovat klamavé či dokonce agresivní obchodní praktiky některých prodejců.

Co je ale podle Mládka ještě zajímavější, je možnost určité mediace, kterou bude nově mít Česká obchodní inspekce. „Novela zákona při nespokojenosti zákazníka umožní, aby se mohl obrátit nejen na soud, ale také na Českou obchodní inspekci, která by se mohla pokusit zprostředkovat řešení sporu mezi ním a prodávajícím,“ vysvětlil Mládek přínos návrhu.

Nyní je pro zákazníka jedinou cestou, jak řešit spor s obchodníkem a domoci se práv, soud. To je ale často pro obě strany velmi zdlouhavé, finančně nákladné a pro spotřebitele i stresující. Cílem řízení zprostředkovaného obchodní inspekcí bude uzavření oboustranné soukromoprávní dohody. Lhůta pro vyřízení sporu bude 90 dnů.

„Je to také snaha řešit novou problematiku, kterou je internetové obchodování, aby měli spotřebitelé ochranu nejen když nakupují přes internet u nás, ale i v celé Evropské unii. Samozřejmě to neřeší problém úplně, protože zákazníci nenakupují jen v Evropské unii,“ uvedl ministr.

Náklady na vytvoření a fungování nového systému budou 52 milionů korun. Dalších 54 milionů ročně by stálo fungování novinky od příštího roku. Peníze mají jít na posílení činnosti čtyř státních úřadů, zejména ČOI. Celkem má být zřízeno 69 nových pracovních míst, z toho 34 na ČOI.

Snaživý prodejce nevědomky nutil předražené nádobí inspektorům:

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.