Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


ČOI bude moci nahrávat „šmejdy“ i pomáhat u sporů zákazníků s prodejci

  12:37aktualizováno  12:37
Česká obchodní inspekce bude nově moci při předváděcích akcí nahrávat jejich průběh bez souhlasu pořadatelů. „Bude mít možnost pořizování záznamu i obrazového materiálu při boji s takzvanými šmejdy. Já bych to ale neredukoval jen na boj se šmejdy,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

Ministr průmyslu Jan Mládek na jednání vlády prosadil novelu, která posílí pravomoci České obchodní inspekce mj. při boji s tzv. šmejdy, kteří tahají z lidí peníze při předváděcích akcích. | foto: Aerofilms

Počítá s tím novela zákona o ochraně spotřebitele, kterou schválila vláda a posílá ji do parlamentu.

Dosud inspekce mohla záznamy pořizovat jen se souhlasem pořadatelů. Kontrolní řád sice nyní umožňuje inspektorovi průběh akce nahrávat, problémem ale stále zůstává oprávněnost pořizování skrytého nahrávání a jeho použití jako důkazu ve správním řízení.

Podle ministerstva oprávnění inspektora ČOI k pořízení záznamu sice představuje zásah do práv dotčených osob, ale jeho cílem je účinně čelit společensky značně škodlivým jevům. Bez takového oprávnění nemá ČOI prakticky žádný účinný nástroj, který by umožňoval zdokumentovat klamavé či dokonce agresivní obchodní praktiky některých prodejců.

Co je ale podle Mládka ještě zajímavější, je možnost určité mediace, kterou bude nově mít Česká obchodní inspekce. „Novela zákona při nespokojenosti zákazníka umožní, aby se mohl obrátit nejen na soud, ale také na Českou obchodní inspekci, která by se mohla pokusit zprostředkovat řešení sporu mezi ním a prodávajícím,“ vysvětlil Mládek přínos návrhu.

Nyní je pro zákazníka jedinou cestou, jak řešit spor s obchodníkem a domoci se práv, soud. To je ale často pro obě strany velmi zdlouhavé, finančně nákladné a pro spotřebitele i stresující. Cílem řízení zprostředkovaného obchodní inspekcí bude uzavření oboustranné soukromoprávní dohody. Lhůta pro vyřízení sporu bude 90 dnů.

„Je to také snaha řešit novou problematiku, kterou je internetové obchodování, aby měli spotřebitelé ochranu nejen když nakupují přes internet u nás, ale i v celé Evropské unii. Samozřejmě to neřeší problém úplně, protože zákazníci nenakupují jen v Evropské unii,“ uvedl ministr.

Náklady na vytvoření a fungování nového systému budou 52 milionů korun. Dalších 54 milionů ročně by stálo fungování novinky od příštího roku. Peníze mají jít na posílení činnosti čtyř státních úřadů, zejména ČOI. Celkem má být zřízeno 69 nových pracovních míst, z toho 34 na ČOI.

Snaživý prodejce nevědomky nutil předražené nádobí inspektorům:

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Burzovní palác sídlí v Rybné ulici v centru Prahy.
KOMENTÁŘ: Pražská burza už není nuda. České akcie letí jako z praku

Po několika letech totálního nezájmu o české akcie se vítr letos razantně otočil a pražská burza zažívá nebývalý zájem investorů. Český akciový index od...  celý článek

Řetězec Delia by měl v Česku částečně fungovat na principu franšízy. Ten...
Krúpova Arca zacílí na vietnamské večerky. Chystá franšízu, plánuje i rozvoz

Investiční skupina Arca Capital chce změnit vietnamské večerky. Nabídne jim svoji franšízu Delia. První prodejna má začít fungovat v první polovině září ve...  celý článek

KANONÝR. Sparťanský útočník David Lafata se raduje ze vstřeleného gólu.
Důsledky případu Lafata: finanční správa vrátí daně až 2400 sportovcům

Daňová správa zveřejnila stanovisko k rozhodnutí Nejvyššího správního soudu v případu Lafata: sportovci mohou zdaňovat stejně výhodně jako živnostníci. Skoro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.