Coca-Cola Blak

Coca-Cola Blak | foto: Coca-Cola

Cola Blák mizí z Česka, neprodávala se

  • 146
Coca-Cola Blák s příchutí kávy je definitivně mrtvá. Ačkoliv její nástup na český trh před dvěma lety provázela masivní reklamní kampaň a také slova o velkém prodejním úspěchu, společnost Coca-Cola končí s jejím prodejem i v Česku. Podle zástupců firmy nikoliv kvůli špatným prodejům. Obchodníci to vidí jinak - zájem o ni byl prý minimální.

Česko bylo přitom jednou z mála zemí, kde se experiment s nápojem v hliníkové lahvičce zkoušel. Kromě nás se nápoj s příchutí kávy prodával ještě ve Francii, Kanadě, Španělsku a hlavně v USA. Ani v těchto zemích se však kávová cola neosvědčila a skončila na tamních trzích ještě dříve než v Česku. Letos se už prodávala pouze v Česku a na Slovensku. Nyní se doprodává.

krach

"My jsme ji už několik měsíců na skladě neměli. Pro nás to bylo neprodejné zboží," říká Jan Jonák, majitel velkoobchodu s nápoji.

"Reprioritizace portfolia"

"Coke Blák byla delistována z důvodu reprioritizace portfolia v červnu tohoto roku," stojí doslovně ve vyjádření mluvčí Coca-Coly Česká republika Zuzany Svobodové. Pro ty, kteří neporozuměli ohavné korporátní češtině, jde o to, že bylo už v létě rozhodnuto o vyřazení výrobku z nabídky Coca-Coly a společnost se hodlá zaměřit na jiné produkty.

Svobodová zároveň odmítá, že by důvodem byla špatná prodejnost černé coly. "V Česku i na Slovensku zaznamenal nápoj velký úspěch a měl věrné zákazníky," dodává.

Neprodejné zboží

S ní však nesouhlasí obchodníci. Ti často oficiální stažení ani nezaznamenali, protože colu, která stála v obchodě mezi třiceti a čtyřiceti korunami, v posledních měsících ani neobjednávali.

"My jsme ji už několik měsíců na skladě neměli. Pro nás to bylo neprodejné zboží," říká například Jan Jonák, majitel velkoobchodu s nápoji Jona Doksy.

"Určitě šlo o nápoj s poměrně specifickou chutí, který nemusel padnout každému, navíc jeho cena také nebyla nejnižší," vyjmenovává možné důvody, proč se Blák neujal, David Hanzal, jednatel společnosti Mydai, která provozuje e-shop Nápoje-online.cz.

Nástup kávové coly provázela masivní reklamní kampaň, kterou vymyslela agentura Leo Burnett. Ta sice podle reklamních odborníků nebyla špatná, ale výrobek jako takový spasit nemohla.

Káva jako hlavní konkurence

"Obecně největší konkurent pro Coca-Colu je kromě pepsi a kofoly právě káva. Tímto výrobkem byla snaha oslovit i konzumenty kávy. Což je dost nesmysl, také se to šeredně nepovedlo," myslí si reklamní odborník z Vysoké školy ekonomické Jiří Mikeš.

Mezi obchodníky s nápoji se šušká, že cola s příchutí kávy nebude posledním výrobkem, který společnost Coca-Cola v Česku omezí.

Podle neoficiálních zdrojů bude zbožím "na vyhynutí" v regálech českých obchodů také plastová půllitrovka s džusy Cappy. To však zástupci firmy přímo nepotvrdili.

Co se týče Cappy, tak k nějakým změnám dojde. Je to ale záležitost příštího roku a nyní bychom o tom ještě neradi informovali blíže," říká k tomu mluvčí společnosti Zuzana Svobodová.

Blák terčem sběratelů

Zatímco konzumenti černého bublinkového nápoje po kávové verzi už zvláště smutnit nebudou, do hledáčku si ji nyní berou sběratelé lahví. Nápoje se totiž prodávaly v netradiční hliníkové lahvi o objemu 0,25 litru a kvůli relativně krátké kariéře jich na světě není tolik.

Například na aukčním serveru eBay.com se plná lahev (už prošlé) kávové coly prodává za deset dolarů, prázdná asi za polovinu.

,