Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

Coly i kofola budou lehčí a dietnější, výrobci testují nové sladidlo

  • 473
Výrobci limonád testují nové nízkokalorické sladidlo stevia. Coca-Cola jej chce začít používat už příští rok, a to i v Česku. Sladidlo z jihoamerické byliny, které čerstvě schválila EU, může zčásti nahradit cukry ve slazených nápojích. Hlavní výhoda: žádné kalorie. Ani žádné umělé chemikálie.

Stevii testují všichni významní výrobci potravin. Coca-Cola ji používá od roku 2008 ve Spojených státech jako sladidlo do některých nápojů, hlavně džusů. V Evropě ji zatím zkoušela jen ve verzi Fanta Still ve Francii, kde bylo možné nové sladidlo používat zkušebně jako v prvním státě Evropy od roku 2009. V této verzi fanty klesl obsah cukru o 30 procent.

Limonády zdražují

V Česku se první limonády slazené stevií objeví v příštím roce, slibují výrobci.

Zatím však zákazník vidí hlavně to, že coly výrazně podražily. Cena v hypermarketech nejprodávanější dvoulitrovky Coca-Coly se zvedla z 33,90 na 36,90 koruny. A podle doporučených cen má po Novém roce namířeno k 44,90 koruny. Rostou i ceny dalších výrobků.

"Ceny, za které prodáváme naše výrobky dalším prodejcům, odrážejí realitu českého trhu a nynějšího ekonomického vývoje,“ říká pouze mluvčí Coca-Coly v Česku Milan Luzum.

Light nápoje, tedy verze s umělými sladidly a nižšími kaloriemi, tvoří u nápojářských firem v Evropě zhruba třetinu tržeb, v Česku je to zatím méně.
Coca-Cola hlásí 22procentní podíl a mírně roste. Kofola je pod deseti procenty.

"S využitím sladidla stevia při výrobě našich nápojů určitě počítáme," říká Daniela Paličková, tisková mluvčí společnosti Coca-Cola v České republice. O jaké značky půjde, nechtěla specifikovat. "V budoucnu se soustředíme na výrobky, u kterých zajišťuje stevia skvělou chuť a kde chtějí spotřebitelé snížit kalorie," dodala.

Coca-Cola je podle obratu v Česku jedničkou, následuje ji Kofola. S prodejem upravených nápojů počítá podle informací z evropské centrály americké společnosti už v první polovině příštího roku.

Aspartamu, umělého sladidla v light verzích, se Coca-Cola nevzdá, potvrdil specializovanému webu foodnavigator.com Joan Pratts z evropské Coca-Coly. Mimo jiné proto, že je levnější. Podle Prattse bude zachována možnost vybrat si sladidlo umělé, či přírodního původu.

Testování v Kofole

Už rok stevii zkoumají v Kofole a také počítají s jejím využitím, vyplývá z informací MF DNES. Nápoje slazené stevií už testovali a dospěli k tomu, že nejlepší bude nahradit tímto sladidlem deset až dvacet procent obsahu cukru.

"Bude to bič na cukrovary při cenovém jednání," říká manažer obeznámený s vývojem kolem tohoto sladidla. Přidávat jej lze jak do samotné kofoly, tak do dalších limonád jako Vinea, Top Topic či ochucené vody Rajec.

"Pracujeme na několika projektech se stevií," uvedla bez detailů o výrobcích Hana Nováková, PR manažerka Kofoly v Česku.

Plán Kofoly jen na částečné nahrazení cukru ukazuje jednu z hlavních nevýhod nového sladidla. Musí se s ním totiž zacházet opatrně a měřit jej po kapkách. Ve větším množství má totiž příchuť po lékořici a v ústech dlouho přetrvává výrazně sladká chuť.

Zákazník by tak mohl poznat, že se jeho oblíbený nápoj trochu změnil, a přestat jej kupovat. Sladivost extraktu ze stevie je totiž až třistakrát vyšší než u cukru.

Informace o použití stevie bude na obale. Nesmí být však označena za "přírodní" sladidlo, protože výtažek je upravován. Někteří výrobci se použitím pochlubí v reklamě, jiní budou mlčet, jiní vyčkávat.