Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Concordy se vrátily do vzduchu

  11:57aktualizováno  11:57
Nejrychlejší letadlo na přepravu osob znovu vzlétlo ke komerčnímu letu. Z pařížského letiště Charlese de Gaulla v 10:47 odstartoval nadzvukový letoun Concorde s 92 pasažéry. V New Yorku má přistát po necelých čtyřech hodinách letu, při kterém dosáhne rychlosti přes dva tisíce kilometrů v hodině. Společnost Air France obnovila provoz Concordu po 15 měsících od havárie u Paříže, při které zahynulo 113 lidí.

Let Concordem z Londýna do New Yorku vypravil před polednem také druhý a zároveň poslední provozovatel tohoto supersoniku, British Airways. První let ale obsadili pozvaní věrní zákazníci a novináři, dalším Concordem má do New Yorku odletět britský premiér Tony Blair. Komerční provoz obnoví Britové v pátek. Letenky prý zmizely během několika hodin.

Letu AF002 z Paříže se účastnil také francouzský ministr dopravy Jean-Claude Gayssot a šéf Air France Jean-Cyril Spinetta. Kromě nich je na palubě také několik pozvaných hostů, většinu cestujících ale tvoří obchodníci, kteří za letenku zaplatili.

Obě aerolinky se vracejí k nákladnému provozu nadzvukových letadel v době, kdy letectví prochází hlubokou krizí. Chtějí tak prý vyjádřit solidaritu a pomoci New Yorku, zasaženému teroristickými útoky ze začátku září.

Británie vlastní 7 Concordů. Francie má v hangárech 5 těchto strojů.

Jak se upravoval concorde? Čtěte ZDE

Podrobnosti o nehodě a fotografie najdete ZDE

O testech upravených concordů se dočtete ZDE

Lidé se bojí létat, ale obě společnosti věří, že Concordy zaplní alespoň z poloviny, což je hranice rentability letu. Kromě obvyklých letištních kontrol bude na palubě také bezpečnostní agent a jídla se budou konzumovat plastovými příbory.

Patnáctiměsíční odstávka nadzvukových strojů přišla Francouze zhruba na 60 milionů euro (asi dvě miliardy korun). Zpáteční letenka na trase Paříž - New York stojí 53 133 franků (asi 270 tisíc korun), mezi Londýnem a New Yorkem 6819 liber (asi 371 tisíc korun).

Společnost British Airways prodává i speciální zlevněné letenky. Za určitých podmínek - cestující musí například přespat v New Yorku přes sobotu - je tak možné mít až do ledna 2002 zpáteční letenku už za 2999 liber.

Při zkouškách Concorde obstál
Zkušební let supersoniku po havárii proběhl 22. října. Stroj odstartoval z londýnského letiště Heathrow a v New Yorku přistál s přibližně čtvrthodinovým zpožděním kvůli mlze.

"Všechno klaplo," řekl mluvčí British Airways. Concordy zůstaly na zemi po 16. srpnu 2000, kdy se jeden stroj Air France zřítil těsně po startu. Zahynulo všech 113 lidí na palubě.

Zkušebního letu se účastnilo 92 inženýrů, kteří pracovali na změnách, jež stroje podstoupily po havárii. "Chceme jim tak poděkovat za práci, kterou odvedli," dodal mluvčí.

Stroje prošly úpravami
Stroje by podle expertů měly být bezpečnější než před loňskou nehodou, která byla prvním velkým leteckým neštěstím stroje Concorde za mnoho let provozu. Upravené concordy budou například mít lepší ochranu palivových nádrží před proražením a odolnější pneumatiky.

Příčiny loňské havárie
Vyšetřovatelé pařížské nehody jsou přesvědčeni, že havárii způsobilo proražení palivové nádrže kusem pneumatiky. Tu předtím roztrhla lišta, která spadla na startovací dráhu z jiného letounu.

Z Londýna odstartoval nadzvukový letoun Concorde k prvnímu zkušebnímu letu od loňské havárie, kdy zahynulo 113 lidí. Zkušebního letu se účastní inženýři, kteří pracovali na změnách, jež stroje podstoupily, 22. října 2001

Z Londýna odstartoval nadzvukový letoun Concorde k prvnímu zkušebnímu letu od loňské havárie, kdy zahynulo 113 lidí. Zkušebního letu se účastní inženýři, kteří pracovali na změnách, jež stroje podstoupily, 22. října 2001

Z Londýna odstartoval nadzvukový letoun Concorde k prvnímu zkušebnímu letu od loňské havárie, kdy zahynulo 113 lidí. Zkušebního letu se účastní inženýři, kteří pracovali na změnách, jež stroje podstoupily, 22. října 2001

Mechanici připravují Concorde na start po 15měsíční odstávce. (7. listopadu 2001)

Concorde British Airways před startem z Londýna. (7. listopadu 2001)

Nadzvukový letoun Concorde ve vzduchu.

Concorde společnosti British Airways startuje 7. listopadu 2001 z londýnského letiště Heathrow.

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Aukrorobot.cz
Aukro nefunguje, jak má. Nový systém má díry a péče o klienty je pomalá

Aukro, největší obchodní portál v Česku, změnilo majitele a platformu, na které fungovalo. Pro uživatele to ale nedopadlo dobře. Doposud spokojené prodejce...  celý článek

Ilustrační snímek
Česká ekonomika znovu zrychlila, překvapilo to i analytiky

Česká ekonomika ve 2. čtvrtletí letošního roku znovu zrychlila svůj růst. Hrubý domácí produkt stoupl meziročně o 4,5 procenta po tříprocentním vzestupu v...  celý článek

Učitelka, ilustrační foto
Učitelé by si mohli přilepšit o 15 procent, přidání podpoří Sobotka

Premiér Bohuslav Sobotka podpoří na jednání vlády s odbory o růstu platů záměr, aby se tarify ve veřejném sektoru zvedly od listopadu o 15 procent učitelům a o...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.