Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: ČSA

ČSA 2012: méně zaměstnanců, letadel i destinací

  • 109
České aerolinie čeká podle nového šéfa velmi těžké období. Firmu během několika měsíců opustí celkem jedenáct letadel, další redukce se týká i počtu destinací, stejně jako zaměstnanců. Vyplývá to z dopisu, který poslal zaměstnancům prezident společnosti Philippe Moreels.

"Existovat, říkejme tomu přežít, bude hlavní úloha roku 2012," píše belgický manažer ČSA Philippe Moreels v dopise zaměstnancům, který má MF DNES k dispozici. Dopis napsal ve slovenštině, dříve totiž pracoval delší dobu pro skupinu KBC na Slovensku.

Strategie přežití už má podle něj konkrétnější podobu. "Kapacita na téměř všech linkách se musí zredukovat," uvádí Moreels. Méně spojů znamená i menší potřebu letadel a zaměstnanců.

Už minulý týden ČSA oznámily přesun všech sedmi turbovrtulových letadel pod dceřinou firmu Holidays Czech Airlines (HCA), teď pod ni přesunou další čtyři airbusy. Během pár týdnů se tak rozhodlo o zeštíhlení flotily o jedenáct letadel, což je více než o třetinu.

Moreels v dopise vysvětluje přesuny tím, že HCA získaly nové zakázky: například se k nim částečně vrací největší česká cestovka Exim Tours. Cestovka loni podepsala tříletou exkluzivní smlouvu s konkurenčním Travel Service a toto přebrání části zakázky ještě více vyostřilo vztahy mezi ČSA a soukromým dopravcem. Travel Service chtěl aerolinie koupit v roce 2009, ale úřednická vláda nabídku odmítla.

Pilotům se změny nelíbí, nevzdají se bez boje

Někteří zaměstnanci Českých aerolinií, zejména piloti, vidí situaci jinak než vedení. "Jde o bezprecedentní převod části lukrativního leteckého trhu mimo mateřskou firmu, který je v rozporu s restrukturalizačním plánem, jde proti dlouhodobým zájmům firmy a nese známky přípravy na likvidaci ČSA," uvedl šéf Českého sdružení dopravních pilotů CZALPA Peter Žmolík.

Piloti chystají protesty, nechtějí však zatím říct jaké. Dopředu se však cestujícím omlouvají za možné přerušení provozu. Pilotům se nelíbí ani to, že k vyvedení letadel došlo bez jakéhokoliv projednání. Mluvčí ČSA Hana Hejsková jejich reakci označila za nepochopení.

Podobný model vyvedení byznysu na jinou firmu se použil už při krachu Swissairu, kdy aktiva převzala sesterská firma Crossair a ta se následně přejmenovala na Swiss Air Lines.

Šéf ČSA píše, že vyvedení letadel povede k zachování pracovních míst a pilotům a stevardům nabízí práci pro sesterskou Holidays. Platy v ní jsou podstatně nižší než u ČSA. "Zatím jsme se marně pokoušeli vysvětlit, že struktura platů a počet kapitánů nám tato letadla neumožňuje smysluplně provozovat na našich regionálních tratích," uvádí Moreels v dopise.

Morelees se chce zaměřit na země bývalého Sovětského svazu

Další škrty čekají také síť linek. "V seznamu destinací jsme řezali už dost. Ještě budeme, ale málo. Teď je třeba redukovat frekvence a kapacitu letadel," přiblížil plány Moreels. Ten vidí perspektivu hlavně v orientaci na země bývalého Sovětského svazu, kde mezinárodní dohody neumožňují konkurenci jako v rámci Evropské unie. To znamená i vyšší ceny letenek. "Létání do Evropské unie je strukturálně ztrátový byznys," napsal. Podle něj mají ČSA dlouhodobě na východě dobrou pozici.

MF DNES se snažila od vedení firmy získat další vyjádření k nové strategii ČSA. "Dopis obsahuje všechna fakta, která jsou v tuto chvíli k dispozici," uvedla Hejsková na žádost o zprostředkování odpovědí od managementu společnosti. České aerolinie nebudou v boji o přežití osamocené. Pomůže jim mateřský Český aeroholding.

Zatímco dosud situaci aerolinií vylepšovaly zejména rozprodejem majetku, nově se zbaví i části svých základních aktivit. Za zhruba miliardu odkoupí mateřský Český aeroholding dceřiné firmy ČSA - vedle HCA také údržbu letadel či handling. Aeroholding si na tuto operaci bude muset část peněz půjčit.