Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ČSA utahují opasky. Na podzim zredukují letku a prodají šest airbusů

  10:00aktualizováno  10:00
České aerolinie mohou už letos na podzim znovu výrazně zredukovat svoji flotilu. Dopravce nabízí na trhu celkem šest Airbusů A320. Nemá pro ně totiž dostatečné využití. Firma má navíc objednáno dalších sedm airbusů, avšak bez přesného termínu dodání.
ČSA utahují opasky. Na podzim zredukují letku a prodají šest airbusů

ČSA utahují opasky. Na podzim zredukují letku a prodají šest airbusů | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

„Společnost pro ně ve flotile nemá v dlouhodobém horizontu ekonomicky smysluplné využití. Celý proces je teprve v začátcích, tudíž je předčasné v této chvíli cokoliv konkrétního potvrzovat nebo upřesňovat, i vzhledem k probíhajícím obchodním jednáním,“ uvedla mluvčí Českého Aeroholdingu Michaela Lagronová. Aeroholding je většinovým akcionářem ČSA, letos však mají majoritu převzít společně Korean Air a Travel Service.

Firma má současně objednáno dalších sedm airbusů, avšak bez přesného termínu dodání. Jde o letadla, která jsou pozůstatkem velké smlouvy uzavřené Jaroslavem Tvrdíkem, tehdejším prezidentem ČSA. I když je právě Tvrdík označován za viníka současného stavu ČSA kvůli neuvážené expanzi, v tomto nákupu je nevinně. Tvrdík uzavřel pouze opci, kterou uplatnil v roce 2007 management Radomíra Lašáka. Ten přitom už věděl, že flotila ČSA je zbytečně velká.

Podle informací MF DNES se v příštích dvou týdnech chystá jednání mezi Airbusem a ČSA o tom, co s opcí dál. Je totiž jasné, že ČSA v současném stavu tolik letadel nepotřebují. Transakci nicméně musí povolit příslušné úřady.

Airbusy byly pro ČSA nevhodné

Prodej Airbusů A320 neznamená konec airbusů ve flotile ČSA. Aerolinky však nadále zůstanou hlavně u menších letadel A319. ČSA z Lašákovy opce využily zatím jeden stroj. „Doba dodání zbylých letounů je předmětem jednání s dodavatelem,“ dodala Lagronová.

Pokud ČSA šestici airbusů prodají, bude mít jejich flotila jen 17 letadel. „To nejsou už aerolinky, ale aeroklub,“ komentoval jeden z bývalých zaměstnanců ČSA.

Airbusy A320 se ukázaly pro ČSA jako nevhodné a zbytečně velké. Pojmou až 180 lidí, ale ČSA potřebují spíše letadlo pro zhruba sto pasažérů pro lety po Evropě. Už dříve se aerolinky zbavily ještě větších letadel A321. Flotilu ostatně loni rozšířil pronajatý Airbus A330 od Korean Air, jehož provoz je zatím pro aerolinky ztrátový.

Opačné starosti řeší tuzemský dopravce Travel Service, který o airbusy po ČSA zájem nemá, i když je aktuálně částečně využívá. Firma loni podepsala smlouvu na nákup tří letadel Boeing 737-8 MAX, která budou přímo ve vlastnictví aerolinek (více čtěte zde).

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.