Největším letadlem ve flotile ČSA je dálkový Airbus A330 pronajatý od května...

Největším letadlem ve flotile ČSA je dálkový Airbus A330 pronajatý od května 2013 od Korean Air. | foto: Archiv Českých aerolinií

ČSA prodělaly loni o půl miliardy méně. Další polštář už nemají

  • 21
České aerolinie ani loni nenašly cestu ze ztrátového hospodaření. Oproti roku 2013 se ale propad zmírnil a letos firma věří, že se dostane do zisku. Dopravci se po velkých změnách daří lépe plnit letadla a prodávat dražší letenky.

Celková ztráta firmy dosáhla loni 631 milionů korun, v provozu firma prodělala 518 milionů korun. To je polovina minusového výsledku z roku 2013. Podle předsedy představenstva Jozefa Sinčáka je celková ztráta vyšší hlavně po započítání vlivu vyplacených odstupných propuštěným zaměstnancům o zhruba sto dvacet milionů korun vyšší.

Dopravce, který je od dubna už v podstatě soukromou firmou, v které státu zůstal pětinový podíl, loni spadl s tržbami pod deset miliard na 9,5 miliardy korun. Souvisí to se zmenšením flotily. Loni firma přepravila na pravidelných linkách 2,27 milionu cestujících, dalších 722 tisíc pak na letech pro jiné dopravce. 

V minusu je firma i letos: za první čtyři měsíce prodělala 279 milionů korun, loni za čtyři měsíce prodělala 404 milionů. První měsíce roku bývají ale většinou ztrátové. 

Důležité je, že se držíme plánu

Vedení firmy přesto věří, že se už letos dostane do zisku. „Důležité je, že se držíme plánu. Létáme plnější a roste i průměrná cena letenek. Pokud nenastanou nějaké nenadálé situace, budeme letos v zisku řádu desítek milionů korun. Jsem optimistou, protože vidím, jak jsou rozjeté prodeje na léto. Roky se tu neplnil žádný plán prodejů, letos jsme nad ním,“ řekl  šéf ČSA Jozef Sinčák.

Hospodaření by měla pomoci i levná ropa. Ta až do poloviny letošního června dopravci příliš nepomůže, firma byla zajištěná na vyšší cenu. 

Firma loni proměnila obchodní model, opustila složité tarify a začala po vzoru nízkonákladových dopravců nabízet jednosměrné letenky. „Průměrná cena letenky nám o více než deset procent stoupla. Je to tím, že v minulosti byl na palubě mix extrémů velmi levných letenek a velmi drahých. Máme i plnější letadla, dostali jsme se na obsazenost kolem 70 %, chtěli bychom dosáhnout 80 % a více,“ dodal Sinčák.

V ČSA hrozí opět stávka, do stávkové pohotovosti vstoupili palubní průvodčí. Nelíbí se jim, že jim firma nechce přidat tolik, kolik navrhl zprostředkovatel. Podle ČTK do stávkové pohotovosti ve čtvrtek vstoupí i piloti.

Podle Sinčáka by navýšení mezd znamenalo další ztráty. „Stávka může firmu poškodit více, než si odboráři dokážou připustit. Je to sebezničující. Malá skupinka odborářů si bere jako rukojmí všechny zákazníky, obchodní partnery i zbylé zaměstnance,“ řekl Sinčák.

Podle něj však tři čtvrtiny zaměstnanců chápou, že ČSA už nemá žádný majetek k rozprodeji ani jiné finanční polštáře, které by firmu zachránily.