Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

ČSA musí létat do Paříže malými letadly. Airbus mají pronajatý v Indii

  • 153
Je to dobrá i špatná zpráva zároveň. ČSA po letech nemusí řešit nadbytečnou kapacitu svých letadel, naopak se dostaly letos do situace, kdy jim letadla chybí. Na linky běžně obsluhované proudovým letadlem proto dopravce nasazuje pomalejší a méně pohodlné turbovrtulové stroje.

Nedostatek airbusů A319 ve flotile už vedlo ČSA ke změně v letovém řádu na lince do Paříže. Protože neměla firma k dispozici jiný volný stroj, nasadila místo jednoho letadla dva turbovrtulové ATR72. Podobné změny chystá dopravce během léta ještě několikrát. 

„Jiné volné letadlo není k dispozici,“ vysvětlil mluvčí firmy ČSA Daniel Šabík. Kvůli silnému charterovému provozu dopravci nepomohl ani jeho spoluvlastník Travel Service. 

Podobné změny ale nedělají příliš dobrý obrázek dopravci u cestujících. „Naši klienti jsou překvapení, když ČSA u destinací jako je Paříž vymění náhle dosavadní typ letadla za naprosto nevhodný stroj. Nechápu, že mohou ATR nasazovat na tak dlouhý let. Klienti tím většinou letět nechtějí a musíme jim měnit letenky na jiné termíny, nebo let s Air France,“ říká Pavel Němec ze společnosti HRG Czech Republic.

Kromě hlučnější kabiny má let s ATR72 i jinou nevýhodu. Je výrazně pomalejší: do Paříže trvá 2 hodiny a 25 minut, airbusem jen hodinu a 45 minut. Kvůli tomu už někteří cestující nestihli v Paříži přestup na některé další lety. Firma má v letovém řádu ještě naplánováno několik takových letů během léta, k dalšímu nasazení může dojít v případě závady na jiných letadlech. 

Podle Šabíka jde ale jen o ojedinělé případy. „Zájmem společnosti je co největší efektivita a využitelnost flotily, proto se pro ni snažíme najít maximum zakázek na pravidelných i nepravidelných linkách,“ dodal Šabík.

Firmě chybí letos pro provoz v Evropě jeden z airbusů A319 kvůli pronájmu v Indii. Na tři měsíce ho včetně posádek firma pronajala nízkonákladové společnosti SpiceJet.