České aerolinie chtějí v rámci navrhovaných opatření prodat pět letadel. Ilustrační foto

České aerolinie chtějí v rámci navrhovaných opatření prodat pět letadel. Ilustrační foto | foto: ČSA

ČSA chystají velký rozprodej, ztrátu chtějí udržet do dvou miliard

  • 19
Vedení státních Českých aerolinií má další recept, jak získat hotovost na svůj provoz. Kromě prodejů letadel se chce zbavit také svých duty-free obchodů a pustit investory například do údržby letadel. To vše bez ohledu na to, zda se podaří aerolinky prodat, nebo ne.

Jde o jeden z nápadů tzv. RedBull teamu, který aerolinky daly dohromady pro boj s celosvětovou krizí. Prodej obchodů už schválilo i představenstvo ČSA a píše se o něm i ve firemních dokumentech, jež MF DNES získala.

ČSA by se prodejem duty-free shopů zbavily části firmy, která dosud vydělává, i když kvůli krizi méně než dříve. V aerolinkách jde však o jednu z mála ziskových aktivit.

Celé ČSA se podle dokumentů propadly za první pololetí letošního roku do rekordní ztráty přes 1,8 miliardy korun. Prodej majetku by měl propad za celý letošní rok udržet na úrovni minus 1,99 miliardy. - čtěte více o rekordní ztrátě Českých aerolinií

Aerolinky mají na prodej celkem čtyři duty-free obchody, jejichž tržby loni dosáhly objemu přes šest set milionů korun a slušného zisku 34 milionů. Letos výnosy kvůli úbytku lidí na letišti sice klesly asi o patnáct procent, obchody však stále vydělávají.

Duty-free shopy by mohl chtít Unimex

"Neznám hospodaření těch obchodů. Když jsou jednou nohou nad peklem, tak je to pro ně asi nevyhnutelné," komentoval záměr ČSA analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. Pokud takto bude vývoj pokračovat, může se podle něj z aerolinek stát jen operátor letů. "Budou pak mnohem náchylnější k výpadkům na trhu," dodal.

Jak se daří Českým aeroliniím
   2003 2004 2005  2006  2007  2008   1. pol. 2009
 Tržby (mld. Kč)  19,2  22,3  21,6  23,4  23,4  23,2  9,53
 Zisk (mil. Kč)  70,9  324,2  -496,1  -396,2  111,2  500,0  -1 829,0

 Obsazenost
 letadel (%)

 72,7  70,5  70,1  71,8  68,4  67,1  62,0

Jedním z uchazečů o duty-free shopy by mohl být i jediný zájemce o privatizaci, společnost Travel Service/Unimex Group. Unimex totiž duty-free obchody provozuje. Kolik by měl prodej obchodů vynést, dokumenty neuvádějí.

Pryč půjde také celkem pět letadel: poslední zbytek "dálkové" flotily ČSA, dva Airbusy 310 a tři Boeingy 737. Firma je kvůli očekávané redukci zimního letového řádu už nebude potřebovat.

Rozprodej majetku není nic nového

Obří prodeje majetku aerolinek nejsou v poslední době novinkou, současný management, vedený Radomírem Lašákem, už prodal majetek za zhruba dvě miliardy korun.

K současným plánům se firma nechce do středeční tiskové konference vyjádřit. Jasné není ani to, zda návrhy projdou na dozorčí radě, která je musí nejprve schválit. Žádný z jejích členů, které MF DNES o víkendu oslovila, na zaslaný dotaz nereagoval. Proti budou pravděpodobně tři zaměstnanci v dozorčí radě, odboráři dlouhodobě výprodej firmy kritizují.

Nelíbí se ani některým politickým stranám, které mají v dozorčí radě "své" zástupce. "Poslední návrhy předkládané vedením ČSA dozorčí radě mohou vzbuzovat podezření, že management chce záměrně snížit hodnotu firmy nebo zamezit její privatizaci," uvedla mluvčí KDU-ČSL Martina Kaderová.

V minulých dnech se kývala židle i pod šéfem firmy Lašákem. Zástupci ČSSD i ODS volali po jeho odvolání kvůli špatným výsledkům firmy, ministerstvo financí ho však nakonec podrželo.

Na prodej má být i výcvik

Kromě prodeje obchodů a letadel se dokumenty zmiňují i o prodeji údržby, výcviku pilotů nebo handlingu, tedy služeb pro odbavení letadel a jejich cestujících. Firma navrhuje tyto ziskové činnosti dát do samostatných dceřiných společností a nabídnout v nich podíl investorům, vyloučen není ani jejich úplný prodej.

Velký rozprodej doprovází velké škrty v nákladech, šetřit se bude také na zaměstnancích. Vedení už má připravený text brožurek pro lidi, kteří dostanou výpovědi. První vlna by měla začít už v září. Na odstupném firma vyplatí přes 300 milionů korun.

Důvodem špatných výsledků firmy je hlavně úbytek cestujících a prodej letenek za čím dál nižší ceny. Ty jsou důsledkem ekonomické krize a velké převahy nabídky nad poptávkou. Podobný problém trápí v Evropě čím dál více dopravců. V zisku jsou provozně v druhém čtvrtletí z velkých hráčů už jen Ryanair a Lufthansa.

Hlavní navrhované kroky ke stabilizaci

prodej pěti letadel

omezení linek, rušení destinací (New York, Manchester aj.)

propuštění více než osmi set lidí

snižování mezd

krácení ostatních osobních nákladů (zrušení příspěvku na penzijní připojištění, zkrácení dovolené)

další prodej majetku (duty-free obchodů, údržby letadel, handlingu, výcviku pilotů a posádek)

Měl by Lašáka v čele ČSA nahradit někdo jiný?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 25. srpna 2009. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 8427

Ne
Ne 968