Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


ČSA hrozí výpovědí šéfovi odborů pilotů, který kritizuje vedení

  12:02aktualizováno  14:39
Prezidentovi odborové organizace pilotů Filipu Gasparovi hrozí vedení firmy výpovědí. Důvodem jsou jeho výroky v médiích. Zaměstnavatel mu poslal vytýkací dopis za to, že prý vynesl informace na veřejnost.

Prezident odborové organizace pilotů Filip Gaspar vynesl podle vedení informace na veřejnost. Ilustrační foto | foto: ČSA

"Je to bezprecedentní a protiprávní pokus o nátlak na to, abychom přestali vedení kritizovat," míní šéf nejvzpurnější odborové organizace v ČSA Gaspar. Proti vytýkacímu dopisu se chce bránit všemi právními prostředky, podporu mu vyjádřily i další odborové organizace.

Firma mu poslala upozornění na možnost výpovědi. Vytkla mu vyjádření ohledně nového plánu údržby letadel a zamýšleného propouštění. Porušil tím prý několik vnitřních směrnic.

ČSA vadí, že se Gaspar snaží vystupovat za firmu jménem všech zaměstnanců a informace údajně čerpá z důvěrných a tajných dokumentů společnosti, nikoliv pouze zdroje CZALPA. "Pan Gaspar se tím dopouští soustavného porušování povinností vyplývajících z právních a vnitřních předpisů," uvedla mluvčí aerolinek Hana Hejsková.

Vztahy mezi piloty a vedením jsou napjaté od jara. Piloti zažalovali prezidenta Českých aerolinií Radomíra Lašáka za jeho výrok o tom, že svými požadavky na platy tunelují firmu.

Není to ani poprvé, kdy se firma pokusila umlčet své kritiky. Před rokem a půl například zakázala zaměstnancům chodit na odborné letecké servery airways.cz a planes.cz, kde se někteří zaměstnanci svěřovali se svými nepříliš obdivnými názory na vedení firmy.

Lašák věří, že firma bude za rok v zisku

Aerolinky během prvního půl roku prodělaly rekordních 1,8 miliardy korun. Šéf firmy Radomír Lašák, pod kterým se kvůli špatným výsledkům v minulých dnech kývala židle, přesto věří, že firma bude už příští rok zisková.

Peníze chce získat masivními úsporami a prodejem majetku. Aerolinky omezí některé linky, propustí téměř 900 lidí a chystají prodej šesti letadel. Zbavit se chtějí také svých duty-free obchodů.

"Tato opatření, pokud budou vykonána bezodkladně a důsledně, přizpůsobí trvale společnost novým podmínkám trhu a zajistí kladné hospodaření již v letech 2010 a 2011 v řádu stovek milionů korun," uvedl Lašák.

Analytik Jan Procházka ze společnosti Cyrrus ale předpoklady kladného hospodaření v dalším roce označil za věštění z křišťálové koule. "Dneska samozřejmě není nikdo schopen říct, jestli ten pokles bude přetrvávat, nebo jestli se bude ještě zvětšovat. V tom případě by pravděpodobnost, že by se aerolinky dostaly do zisku, byla naprosto mizerná," tvrdí Procházka.

Podle něj je v současné chvíli důležité, aby ČSA měly na účtu dostatek peněz pro přežití zimy a jara, kdy jsou výnosy rozhodně nižší. K tomu by mohla přispět i opatření navrhovaná prezidentem Lašákem.

Dozorčí rada však v pondělí rozhodla, že do konce privatizace aerolinek se žádný majetek prodávat nebude. - více čtěte zde

Čtěte v MF DNES

Jak budou aerolinky řešit špatné hospodaření, koho propustí, které linky zruší a omezí, čtěte ve čtvrteční MF DNES v příloze ekonomika.

.
Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Letadlo společnosti American Airlines (ilustrační snímek)
Nový spoj American Airlines propojí Filadelfii s Prahou a Budapeští

Americké aerolinky posilují své spoje do Evropy a přidávají další dvě destinace. Od května příštího roku budou nově létat i z Filadelfie do Prahy a Budapešti....  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.