Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


ČSA létají do Emirátů poloprázdné. Navzdory mohutné reklamě

  11:43aktualizováno  11:43
České aerolinie se necelý měsíc po startu nové linky z Prahy do Abú Zabí potýkají s malým zájmem cestujících. V některé dny neletělo více, než patnáct lidí. Nová linka tuzemského dopravce je zatím spíše ekonomickým propadákem a letadla létají v průměru obsazená méně jak z třetiny.

Airbus A319 | foto: ČSA

MF DNES získala z interních zdrojů firmy čísla o obsazenosti jednotlivých letů. Ukazují, že navzdory velké reklamní kampani a spojenectví s Etihad Airways je zájem lidí o cesty s ČSA velmi malý: v průměru je v každém letadle mezi 20 až 30 cestujícími. Některé dny dokonce letělo jen patnáct lidí.

Do Airbusu A319, který ČSA posílají Abú Zabí ve verzi s vylepšenou byznys třídou původem z Lufthansy, se přitom vejde 116 lidí. Lepší obsazenost by měla být příští týden: den před státním svátkem je už plných téměř sto míst.

Taková čísla zatím ostře kontrastují s optimistickými očekáváními vedení od nové linky. Pravidelné lety mezi Prahou a Abú Zabí začaly před třemi týdny. Nízkou obsazenost letadel potvrzují i cestující na této lince. ČSA je odmítá zveřejnit kvůli obchodnímu tajemství. Podle mluvčí Hany Hejskové se ale vyvíjí rezervace podle plánu.

Linka moc vydělávat nemůže

Podle leteckého konzultanta Johna Stricklanda ze společnosti JLS Consultancy je to ještě krátká doba na hodnocení úspěšnosti či neúspěšnosti. "Nicméně pro takovou linku, na které navíc spolupracují s Etihadem, by bylo rozumné očekávat od začátku naplněnost přes sedmdesát procent," řekl Strickland.

Jen pro srovnání: když před rokem začaly létat Emirates z Prahy do Dubaje, linka byla od začátku plná z více než osmdesáti procent. Emirates ale začaly létat půl roku poté, co linku oznámily, a startu rovněž předcházela masivní marketingová kampaň.

Vzhledem k délce letu mohou ČSA na prázdných letadlech prodělat rychleji než na evropských linkách: jedna otočka letadla vyjde na zhruba půldruhého milionu korun.

Obsazenost letadla není jediný ukazatel hodnotící úspěch linky, o ledasčem však vypovídá. Aerolinky mohou vydělávat i při poloprázdném letadle, pokud se jim podaří prodat dostatek drahých letenek. Jenže to se na této lince zjevně neděje: aerolinky například rozdávaly letenky na tuto trasu komukoliv, kdo si ve vybraném období koupil jakoukoliv byznys letenku po Evropě. Navíc, prakticky jakýkoliv termín v příštích měsících nabízí stále nejlevnější rezervační třídy.

Prodejci letenek věří spíš konkurenční Emirates

Nová linka přitom má šanci na úspěch: kromě nového spojení do Emirátů nabízí i velmi rychlý přestup v Abú Zabí pro cesty dál v síti Etihadu. I když řada Čechů, kteří v této oblasti žijí nebo pracují, ji nehodlá využívat. "Nelétají každý den, navíc jejich časy nejsou příliš atraktivní," vysvětluje Ondřej Patka, který vede v Dubaji pro společnost Swarovski jejich byznys se svítidly.

ČSA novou linkou konkurují právě společnosti Emirates, která létá do nedaleké Dubaje. Nabízí ale mnohonásobně menší kapacitu: Emirates létají každý den, ČSA čtyřikrát týdně. Navíc s menším letadlem, Emirates od ledna rozšíří kapacitu a na linku nasadí větší Boeing 777-300.

Značně skeptičtí k nové lince jsou i tuzemští prodejci nových letenek. A vzhledem k tomu, že firma řadu linek v nedávné době zrušila krátce po jejich zavedení, zdráhají se letenky na tuto trasu prodávat. "Když přijde teď někdo, že chce tuto linku letět v únoru, upřímně mu tu letenku nebudeme doporučovat. Nemáme jistotu, že do té doby linku neukončí," vysvětlil Pavel Němec z HRG Czech Republic. ČSA například letos spustily linky z Bratislavy, polovinu ale ruší.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Autobusy Flixbus a Regiojet
Jako ve vzduchu. Autobusy přecházejí na pohyblivé ceny po vzoru letadel

Cenový boj mezi autobusovými dopravci začíná. Žluté autobusy RegioJetu snižují své ceny na šesti linkách, kde jim nově začínají konkurovat zelené autobusy...  celý článek

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.