Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ČSA

ČSA omezují lety do Španělska a Amsterdamu

České aerolinie pokračují v další velké redukci svých linek po Evropě. Změny v letním letovém řádu postihnou i tisíce Čechů, kteří si už s předstihem koupili s aerolinkami letenky například na květen či červen.

Další omezení počtu spojů se dotkne i velmi frekventovaných linek, které ještě v lednu označovaly ČSA za klíčové destinace pro svou strategii spojení Východu a Západu. Tedy například linek do Amsterdamu, Barcelony či Madridu.

"Lidé dávali často přednost ČSA kvůli tomu, že na rozdíl od nízkonákladových společností neměnily příliš letový řád, a měli jistotu, že skutečně odletí," říká Josef Trejbal z portálu letuska.cz. Taková jistota však vzala za své. Změny v letovém řádu jsou teď prakticky na denním pořádku.

Do obou španělských destinací budou ČSA od letního letového řádu létat jen jednou denně namísto současných dvou letů. Do Amsterdamu zmizí třetina letů.
Do řady pro Čechy méně atraktivních destinací bude redukce oproti původním plánům ještě větší - od května skončí například úplně linka do gruzínského Tbilisi, výrazně se omezí i nabídka spojů do německého Düsseldorfu (z dvou letů každý den na jeden) a lotyšského hlavního města Rigy (ze sedmi letů týdně na dva).

Omezení spojů navazuje na předchozí redukci linek

Už dříve oznámila firma úplný konec linek do Larnaky, Sofie, Skopje či Helsinek.
Pokud firma oznámí pasažérům zrušení letu do dvou týdnů před odletem, nemají nárok na žádné kompenzace, ani například za hotel kvůli nuceně prodlouženému pobytu. Mohou si však nechat vrátit peníze.

Časté změny v letovém řádu vadí nejen klientům ČSA, ale i tuzemským agenturám na prodej letenek. ČSA s množstvím úprav už předstihly i řadu levných dopravců, navíc o změnách prodejce příliš neinformují.

"Nějaké instrukce od ČSA přijdou, ale většinou až po provedení změn v rezervacích," říká Miroslav Uherek z Marin Travel. "Jen u naší agentury jde za poslední měsíc o několik set klientů, a to nepatříme k největším. Je to nepříjemné jak pro konečné zákazníky, tak pro agentury, které musí měnit zdarma tisíce letenek a vysvětlovat nepříjemné zprávy klientům," dodal Uherek.

ČSA: Jen realizujeme dřívější plány

Klienti mají často problém, protože náhradní spojení nemusí vůbec existovat nebo je už výrazně dražší. Mluvčí ČSA Hana Hejsková uvedla, že "jen dochází k realizaci úprav, které firma oznámila v lednu na tiskové konferenci". Na nich vedení ČSA představilo nový plán být mostem mezi destinacemi z Východu a Západem.

Mezi šesti klíčovými destinacemi v západní Evropě firma uvedla například Madrid, Barcelonu a Amsterdam, tedy města, kam se spojení omezuje. "Kapacita směrem na západ výrazně převyšovala poptávku cestujících z Východu," dodala Hejsková. Podle ní navíc lidé mají možnost dál cestovat na letenku ČSA do měst, kam se spojení omezuje, s jiným dopravcem, s kterým mají aerolinky dohodu.

Firma navíc otevírá nové linky hlavně do Ruska, spouští v létě spojení do Ženevy a obnovuje lety do Benátek.

Dlouhodobě ztrátové ČSA procházejí za poslední roky redukcí jak v počtu letadel, tak destinací. Podle zdrojů MF DNES se mají do měsíce dozvědět verdikt Evropské komise, zda kapitalizovaná půjčka od státní firmy Osinek byla nedovolenou veřejnou podporou, nebo ne. Jde o klíčové rozhodnutí pro budoucnost aerolinek.