V loňském roce vykázaly aerolinky ztrátu 496 milionů korun a podobný výsledek očekávají i letos, píše agentura Reuters. S návratem do černých čísel počítají ČSA v roce 2008.
„Daří se nám zvyšovat počty přepravených cestujících i vytíženost letadel, konkurenční prostředí však tlačí průměrnou cenu letenek dolů. Kromě negativního vlivu vývoje cen paliva, se potýkáme i s vysokým růstem mzdových nákladů a nákladů na pořízení nových letadel,“ uvedl prezident ČSA Radomír Lašák.
Podle analytika Jana Procházky ze společnosti Cyrrus je příliš brzy na to, aby se vina za špatné hospodaření ČSA dala přiřknout novému vedení.
„Nové vedení nastoupilo poměrně nedávno a tak se mu tato ztráta ještě nedá házet za vinu, jednalo se zejména o pokračování negativního trendu, který měl počátek již za doby panování pana Tvrdíka,“ řekl Procházka.
Zhoršení výsledků má podle vedení společnosti několik důvodů. „Daří se nám zvyšovat počty přepravených cestujících i vytíženost letadel. Konkurenční prostředí však tlačí průměrnou cenu letenek - a tedy i výnosy - dolů,“ cituje tisková zpráva firmy generálního ředitele Radomíra Lašáka.
Kromě nízkonákladových aerolinek se na horším výsledku podepsaly i rostoucí ceny ropy a platy. Problematiku vysokých mzdových nákladů se snaží ČSA řešit propuštěním až tisícovky zaměstnanců.
Snížení počtu zaměstnanců se aerolinky snaží dosáhnout i tím, že těm, kdo odejdou dobrovolně, nabízí několikaměsíční odstupné. - více zde
Že je nutné přistoupit k razantním změnám, potvrzuje i Procházka. „Cestou je jen bolestivá restrukturalizace na kterou pomalu nastupuje nový management. Snižování osobních i provozních nákladů, hledání nových pro firmu výnosných lokalit v oblasti dálkových letů (Východní Asie, země bývalého SSSR atd.) a konečné řešení charterových letů v ČR, tzn. buď jít cestou významné investice - nákupu charterové jedničky Travel Service nebo uvolnit trh a celou flotilu prodat,“ řekl Procházka.
„V aktuální finanční situaci se bohužel jeví jako pravděpodobnější varianta druhá,“ naznačil analytik.
V prvním pololetí cestovalo s ČSA celkem 2,46 milionů cestujících, meziročně o 6 procent více. Podíl cestujících ČSA na počtu všech osob odbavených na ruzyňském letišti se v prvním pololetí ustálil na 48 procent. Primárním trhem pro ČSA zůstávají země východní Evropy.