České aerolinie prodávaly prakticky vše, co se prodat dalo. Například stojánky na letišti, hangár nebo motor od letadla.

České aerolinie prodávaly prakticky vše, co se prodat dalo. Například stojánky na letišti, hangár nebo motor od letadla. | foto: ČSA

ČSA rozprodaly majetek za dvě miliardy. Včetně stojánek na letišti

  • 61
České aerolinie loni zažily největší výprodej majetku v historii. Transakce s pozemky, letadly či motory přinesly do pokladny aerolinek v problémech bezmála dvě miliardy a pomohly firmě zůstat v zisku.

Díky tomu pak představenstvo dostalo za plnění plánu bonus ve výši 40 procent platu. Za dva roky utržily aerolinky za prodeje přes tři a půl miliardy. Firma poprvé ve výroční zprávě ukázala, jak velký majetek loni prodala.

Prodejům dominuje transakce s jinou státní firmou, Letištěm Praha. Obě si navzájem vyměnily pozemky. Ve své podstatě však vysoce ziskové Letiště pomohlo aerolinkám získat další hotovost.

"Vyřešením majetkoprávních vztahů obou firem dojde k navýšení privatizační hodnoty obou společností," uvedly aerolinky loni ve zprávě k prodeji.

Od Letiště získaly dohromady 1,3 miliardy korun. Seznam vyřazeného majetku ukazuje, že firma prodávala prakticky vše, co se prodat dalo. Například stojánky na letišti, hangár nebo motor od letadla. Peníze inkasovala firma také za prodej akcií France Telecom, které ve firmě zůstaly ještě z dob působení Air France na začátku devadesátých let. Výnos: 120 milionů korun.

"Zbavili jsme se i nemovitostí, které jsme používali. Například výcvikové středisko, teď ho musíme najímat. Je to krátkozraké," míní prezident sdružení pilotů CZ ALPA Filip Gaspar.

Rozprodat, co se dá

Podle analytiků je těžké hodnotit rozsáhlé rozprodeje negativně nebo pozitivně.

"Pokud by se zbavovaly něčeho, co funguje, smysl to moc nemá. Na druhou stranu to přineslo aerolinkám potřebnou hotovost, bez které by mohly mít větší problémy," říká analytik společnosti Cyrrus Ondřej Moravanský.

Prodeje měly velký vliv i na samotný hospodářský výsledek: většinu majetku firma prodala za vyšší cenu než byla zůstatková. Letos však rozprodej příliš nepokračuje: mnoho majetku, který by aerolinky nepotřebovaly, už není.

Kromě jednoho Airbusu A310 by mohly utržit peníze za případný prodej takzvaných slotů na letišti v New Yorku, kam přestanou na podzim létat. Sloty jsou práva v určitý čas přistávat a odlétat.

Nemovitosti už ČSA prodávat nemohou. Například sídlo a hlavní hangár jsou zastavené ve prospěch státního podniku v likvidaci Osinek. Ten ČSA půjčil až 2,5 miliardy korun na provoz.

Jakou část z úvěrového rámce už aerolinky vyčerpaly, však tají. Peníze z prodeje potřebovaly ČSA na svůj provoz a současně i na velkou modernizaci flotily, kterou zahájilo ještě vedení Jaroslava Tvrdíka. Nákup nových airbusů už skončil, čímž flotila ČSA značně omladila.

Zástupci státu včera rozsáhlé výprodeje nekomentovali: předseda dozorčí rady aerolinek Ivan Kočárník i místopředseda Tomáš Uvíra jsou na dovolené.

Aerolinky poprvé také zveřejnily, jaké platí svým manažerům odměny. Podle výroční zprávy je základní mzda prezidenta a viceprezidentů maximálně 300 tisíc korun.

To není vše. K základní měsíční mzdě náleží ještě bonus závislý na výsledcích plnění plánu – loni dosáhl čtyřiceti procent. Kolik je bonus letos?

"Tyto informace nejsou v tuto chvíli veřejné," uvedla mluvčí Hana Hejsková.

Vedení aerolinek si plat snížilo o patnáct procent kvůli krizi. Zaměstnanci museli přistoupit na pětiprocentní snížení platů. Podobné škrty udělala i dozorčí rada. I tak má dvanáct jejích členů na jedno setkání měsíčně zajímavý příjem: loni měli i přes škrty 50 tisíc korun měsíčně, šéf dozorčí rady Ivan Kočárník 95 tisíc korun.