Tehdejší ministr obrany se proto rozhodl odejít z politiky.
Tvrdík zatím vypracoval a dozorčí radě firmy předložil strategii rozvoje ČSA na příští tři roky a počítá, že k současným 35 letounům přibude dalších patnáct.
O stejný počet se mají rozšířit i místa, kam ČSA létají, přičemž se zaměří na střední a východní Evropu a na lety do Severní Ameriky. Původní plán Tvrdíkových předchůdců byl méně agresivní. Počítal s rozšířením flotily do roku 2006 na 44 letadel.
Rychlý růst však bude stát hodně peněz a splácení pronájmů letadel by mohlo nahlodat finanční stabilitu společnosti. Podle finančního plánu, který na žádost vedení ČSA vypracovala poradenská společnost Deloitte & Touche, bude problémem pořízení čtyř nejdražších dálkových letounů, plánované na rok 2004.
"Za stávajících podmínek by finančně náročná obnova dálkové flotily podstatným způsobem zhoršila ekonomické ukazatele hospodaření. V plánu však zůstává zachována, neboť současná dálková letadla v roce 2006 přestanou vyhovovat," stojí v materiálu Deloitte & Touche.
"Vypadá to, že se bude škrtat. To mi nevadí. Horší je, že není dostatečně vysvětleno, co expanze přinese," sdělil jeden člen dozorčí rady firmy.
ČSA v reakci říká, že plán nákupů letadel není definitivní. "V tuto chvíli probíhá detailní modelování optimálních variant dalšího směřování obnovy a rozvoje leteckého parku. Proces není uzavřen," uvedlo tiskové oddělení ČSA.
S obměnou letadel začnou ČSA již v dubnu, kdy firma podle Tvrdíka vyhlásí výběrové řízení na 15 nových letadel. Podrobnosti však Tvrdík neuvedl. Podle strategie, kterou už projednávala dozorčí rada, firma pořídí strojů více - během tří let to bude celkem 24 letadel. Na druhou stranu prodá čtyři starší turbovrtulové stroje a dalších pět letounů vyřadí z provozu. Na dálkové tratě už nechce ČSA stávající airbusy.
Nová stroje mají ČSA zajistit růst, přestože podle plánu klesne využití jejich kapacity. To je podle Tvrdíka proto, že se na většinu linek nasadí větší letadla. "Letadla s vyšší kapacitou umožní pokrýt poptávku v hlavní sezoně. Provozní náklady těchto strojů jsou srovnatelné s původními plány," stojí ve strategii.
Nové stroje chtějí ČSA využít nejen v klasické linkové přepravě, ale i v charterových letech a plánují i založení nízkorozpočtových aerolinií. V obojím bude jejich největším soupeřem společnost Travel Service, která má levné aerolinky pod názvem SmartWings.
Z Travel Service mají v ČSA respekt proto, že v charterové dopravě dokázala tato firma podle důvěrných materiálů získat šedesátiprocentní podíl. Plány nového vedení ČSA potěší hlavně zaměstnance. Průměrná mzda v ČSA má z loňských 33 tisíc korun měsíčně vzrůst v roce 2006 na 45 tisíc, tedy ročně o desetinu.