Společnost Holidays Czech Airlines (HCA), která vznikla vedle ČSA jako specialista na charterové lety a kterou si letos za více než půl miliardy korun koupil státní Český aeroholding, zeštíhlí svoji flotilu ze šesti letadel na dvě. Pro zbylé stroje totiž nemá dostatek zákazníků.
Jedním z hlavních důvodů je konec spolupráce s islandskou společností Iceland Express, pro kterou létala až tři letadla českého dopravce. Firmě na Islandu stál více než týden airbus kvůli nezaplaceným poplatkům.
Po islandském výpadku zbyl HCA kontrakt s kancelářemi Blue Style a Exim Tours pro zimní lety do Egypta a také lety pro některé kluby v Kontinentální hokejové lize. Čtveřici Airbusů A320 proto charterová společnost vrátí Českým aeroliniím. Tato letadla před časem prošla výměnou interiéru kvůli změně konfigurace z linkového stroje na charterový.
"Je to pro HCA nepříjemná situace, nicméně vzhledem k tomu, že krachy leteckých společností jsou především v Evropě na denním pořádku, musíme s tímto faktem počítat," uvedla mluvčí Českého aeroholdingu Michaela Lagronová.
V Evropě je zima krizová
Pro charterové společnosti v Evropě je zima pravidelně kritickým obdobím, kdy nemají příliš mnoho zákazníků, a snaží se proto udávat letadla jinam. Například Travel Service posílá stroje i s posádkami přes zimu do Kanady, kde vozí cestující do Karibiku. HCA měl zase pomoci obchod s Iceland Express.
"Výnosy ze zimního operování (provozování letadel, pozn. red.) z Islandu, které se očekávaly, a zaparkovaná letadla spolu tvoří silně třaskavou směs, která může vybuchnout," napsalo vedení firmy zaměstnancům o aktuální situaci.
V přesunu letadel zpět pod ČSA vidí Lagronová výhodu holdingového uspořádání. "Umožňuje flexibilně reagovat na podobné situace a přesouvat kapacitu mezi jednotlivými dceřinými společnostmi," vysvětlila Lagronová. "Můžu potvrdit, že všichni piloti budou na zimu převedeni do ČSA spolu s letadly," dodala mluvčí.
Konec boeingů se uspíší o půl roku
Aeroholding koupil HCA od ČSA za 530 milionů korun v lednu, suma za prodej vylepší ČSA letošní výsledky. Tato cena podle mluvčí odpovídala tomu, že se jednalo o již samostatně fungující firmu s dobrým ekonomickým potenciálem.
Holidays Czech Airlines zatím nezveřejnily výsledky hospodaření za loňský rok ani průběžné údaje o roce letošním. Podle Lagronové letos HCA zažily úspěšný rok. "Sezona dopadla dobře, meziroční nárůst počtu cestujících je více než sto procent," uvedla mluvčí.
Kvůli převodu airbusů zpět do ČSA urychlí státní aerolinky, pro které teď stát hledá znovu kupce, i konec boeingů. Boeingy byly dříve základem flotily, od dob Jaroslava Tvrdíka je však ČSA nahrazují airbusy. Původně měly boeingy zmizet až v roce 2014, nakonec to bude příští rok.
"Harmonogram byl uspíšen zhruba o půl roku. Letadla by měla odejít z flotily Českých aerolinií nejpozději do předání akcií případnému novému majiteli," řekla mluvčí ČSA Hana Hejsková.
Podle ní půjde o symbolické zakončení restrukturalizace národního dopravce. Firma bude létat jen s airbusy, kterých má objednáno ještě sedm, a s turbovrtulovými letouny ATR.