(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Základ pro letušku 15 tisíc. Nové mzdy v ČSA rozzlobily odbory

  • 890
Velké pozdvižení vyvolaly v Českých aeroliniích nové mzdové výměry, které v těchto dnech dostává k podpisu letový personál firmy. Aerolinky v nich zrušily například rozdíly v platech palubních průvodčích podle odpracovaných let a výrazně snížily základní mzdu. Podle firmy je to srovnání platů k realitě tuzemského trhu.

Například palubní průvodčí mají podle nového předpisu základní hrubou mzdu 15 370 Kč. K tomu dostávají za každou nalétanou hodinu 150 korun. „Pro většinu lidí je to pokles o čtyřicet procent. Dostali jsme se níž, než mají mzdy v Travel Service,“ říká místopředseda Odborové organizace palubních průvodčích Radek Janev. Kvůli zrušení ohodnocení podle odpracovaných let změny nejvíce dopadnou na ty, kteří ve firmě pracují nejdéle. Prakticky se srovnají se začínajícím personálem.

Vedení firmy ale odmítá, že by platy dosahovaly ve skutečnosti tak nízké úrovně. Podle modelového propočtu by měly letušky brát kolem 29 tisíc čistého měsíčně. Je v tom započítáno nejen deset procent osobního ohodnocení a zákonné příplatky za práci o víkendu, ale také stravné a kapesné ve výši přes 7 tisíc korun. Stravné přitom většina z nich nepoužije na útraty v zahraničí: většina linek ČSA je už takových, že letadlo nezůstává v zahraničí přes noc a posádky se vrací do Prahy.

Průměrný nálet, tedy doba ve vzduchu, má dosáhnout 61 hodin měsíčně. Skutečná doba v zaměstnání je ale výrazně delší kvůli tzv. blokovým hodinám, tedy době od vytlačení letadla ze stojánky po vypnutí motorů. „Průměrný nálet je postavený na současném složení flotily a jejím využívání podle letového řádu pro stávající zimní i nadcházející letní sezónu,“ říká o propočtu 61 hodin mluvčí firmy Daniel Šabík. „Je to nereálná varianta,“ dodal Janev.

Soukromý Travel Service má podle mluvčí Vlaďky Dufkové průměrnou mzdu palubních průvodčích 23 tisíc korun hrubého při nalétaných 900 hodinách ročně. Výši základní mzdy neuvedla. Nejsou v tom ale započítány diety. V praxi bez diet a kapesného vychází v Travel Service příjem letušky za každou odlétanou hodinu na 306 korun, u ČSA při průměrném ročním náletu 732 hodin na 450 korun.

Mění se také platové podmínky pilotů

K podobnému snížení mezd dojde i u vedoucích kabin: jejich základní plat bude 18 248 korun, každá nalétaná hodina bude odměněna 170 korunami. „Nový mzdový řád vychází z restrukturalizačního plánu a odpovídá realitě českého trhu i konkurence,“ dodal Šabík. ČSA po redukcích flotily a počtu zaměstnanců zaměstnávají 248 palubních průvodčích, v minulosti jich měly až 1 200.

Odborářům vadí i to, že se u ČSA výše platů palubních průvodčích nově již neodvíjí od počtu let odpracovaných ve firmě. Takzvaná seniorita částečně zůstala ještě u pilotů. Například druhý pilot v turbovrtulovém letadlu bude mít od února základní mzdu 46 199 Kč, za každou hodinu pak má 520 korun. Celkem by měl mít čistého 63 tisíc korun při střední senioritě.

„Fixní složka se snížila u některých pilotů o 35 až 40 procent,“ dodal Zdeněk Kirchner, výkonný sekretář sdružení dopravních pilotů CZ ALPA. Podle pilotů však nový mzdový systém dostatečně nerespektuje získané zkušenosti a počet odpracovaných let. Vadí jím také, že došlo k jeho redukci jen na tři úrovně.

Snížení platů je předmětem sporu mezi vedením firmy a odboráři, kolektivní vyjednávání tak má vést státem určený zprostředkovatel. Do uzavření jednání nechtějí odboráři ani mluvit o stávkové pohotovosti.