Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

ČSA ubyli čeští klienti, naopak roste podíl Lufthansy

  • 113
Národní dopravce ČSA přichází o tuzemské zákazníky a na českém trhu naopak posiluje zahraniční konkurence. Ukazují to údaje o počtech prodaných letenek přes vypořádací systém mezi aerolinkami a prodejci, které MF DNES získala.

Čísla ze systému, který zastřešuje mezinárodní sdružení leteckých dopravců IATA, ukazují, že ČSA zřejmě doplácí na jarní redukci počtu spojů. Ještě v dubnu byl totiž pokles počtu prodaných letenek ve srovnání s loňským rokem 14 procent, v červnu to bylo 19 procent.

Mluvčí ČSA Hana Hejsková vidí i další možné příčiny. "Do červnových čísel se pravděpodobně promítlo ukončení provozu společnosti Job Air - Central Connect Airlines," uvedla Hejsková. Firma, která skončila v insolvenci, pro ČSA zajišťovala některé regionální lety. Ty všechny - s výjimkou linky do Ostravy - zcela skončily.

Prodané letenky

Prodeje ČSA mimo jejich vlastní web. Prodané letenky (v mil. Kč) za měsíc v letech 2011 a 2012 a rozdíl v procentech

leden

125,4 : 117,9 -6,0 %

únor

121,6 : 111,0 -8,8 %

březen

144 : 1 22,6 -14,9 %

duben

132,7 : 114,4 -13,8 %

květen

150,3 : 126,8 -15,6 %

červen

130 : 105,6 -19,1 %

Tržní podíl (v %)

měsíc 2011 2012

leden 17,6 15,9

únor 18,9 15,4

březen 19,2 15,6

duben 20,2 15,6

květen 20,8 16,2

červen 18,1 14,9

Přes systém, který zastřešuje organizace IATA, se prodá přibližně osmdesát procent všech letenek, údaje tedy ukazují na hlavní trendy ve vývoji trhu.

Ještě loni měly ČSA na českém trhu podle údajů z tohoto systému podíl kolem dvaceti procent, nyní jsou na patnácti procentech.

Další letenky pak letecké firmy prodávají jinými kanály, například přímo přes své webové stránky. Firma sice přesná čísla o celkovém prodeji letenek nezveřejňuje, podle mluvčí Hany Hejskové se právě v prodeji na webu ČSA daří a prodeje přes vlastní internetové stránky rostou dvouciferným tempem.

Podle Hejskové navíc výrazně rostou prodeje na jiných trzích, jako je Rusko, střední Asie či Maďarsko. "Například Ruská federace je objemem realizovaných transakcí pro České aerolinie větším trhem než Česká republika," dodala Hejsková.

Úbytek českých zákazníků u národního dopravce potvrzují i prodejci. Důvodů vidí více, především však snížení počtu měst, kam ČSA létá, a počtu spojů.

"Lidé nepřestali létat, jen přešli k jiným dopravcům," míní Pavel Němec z HRG Czech Republic. Podle něj přitom u české veřejnosti poptávka po letech s ČSA existuje, často však prodejci letenek nemohou nabídnout vhodný spoj tohoto dopravce.

Na redukci sítě Českých aerolinií vydělává zahraniční konkurence, nejvíce německá Lufthansa z konkurenční Star Alliance. Ta měla ještě na začátku roku na českém trhu podíl pod devět procent, teď už překročila dvanáct procent a pomalu se přibližuje dosud nejsilnějším ČSA.

Posilování Lufthansy však nejde podle prodejců letenek pouze na úkor českého dopravce. "Například Lufthansa hodně získává zvláště poté, co Delta oznámila konec linky z Prahy do New Yorku," říká Pavel Němec z HRG Czech Republic.