Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


ČSA uhájily lukrativní spoje do Ruska, o linku do Izraele naopak přišly

  13:19aktualizováno  13:19
České aerolinie budou dál létat na lukrativních spojích mezi Prahou a všemi ruskými městy, kde je vládními dohodami omezená konkurence. Přepravní práva na dalších pět let přidělilo státnímu dopravci ministerstvo dopravy. Nebudou ale už dál létat do Izraele: exkluzivitu na tuto linku dostal za českou stranu soukromý dopravce Travel Service.
Boeing 737 společnosti ČSA

Boeing 737 společnosti ČSA | foto: ČSA

Informaci o přidělení práv do Ruska a Izraele potvrdily MF DNES dva zdroje z ministerstva dopravy, udělení povolení na lety do Izraele i mluvčí Travel Service Vlaďka Dufková.

"Povolení přišlo dnes. Začneme létat během září pod značkou SmartWings až dvakrát denně," řekla Dufková. Podle ní firma nabídne nižší ceny než ČSA. Jejich strukturu dopravce teprve zveřejní. Travel Service už do Izraele létá, ale jen jako charter, letenky prodávat nesmí.

Travel Service žádal i o práva na lety z Prahy do Moskvy a Petrohradu, ministerstvo se ale přiklonilo k žádosti ČSA. Ty nakonec získaly práva do všech měst, kam dosud létají, včetně linky z Karlových Varů do Moskvy. Pro ČSA jde o klíčovou záležitost: linky na východ jsou pro ně výdělečné, firma na nich nečelí takové konkurenci jako na spojích do Evropské unie, kde je trh plně uvolněný pro jakoukoliv evropskou aerolinku.

Let na východ stojí dvojnásobek

Většímu rozvoji konkurence a nižších cen do Ruska brání 45 let stará mezistátní dohoda, která omezuje možnosti vstupu nových dopravců na trh, a tím drží ceny letenek stále vysoko. Exkluzivní právo na přepravu cestujících vypršelo ČSA po pěti letech, práva získaly na lety dor Ruska znovu na dalších pět let, do Izraele platí licence na deset let. Ministerstvo smí na linky, kde není dohoda o otevřeném nebi, pustit vždy jen jednoho dopravce. Rozhoduje podle typu a úrovně služeb, četnosti letů nebo zapojení do stávající sítě linek.

Rusko je díky omezené konkurenci pro aerolinky velmi atraktivním byznysem: zatímco za dvouapůlhodinový let do Barcelony lidé běžně platí do pěti tisíc korun, stejně dlouho trvající linka do Moskvy stojí obvykle dvojnásobek. Důvod je jednoduchý: na lince není taková konkurence. I proto se ČSA čím dál více orientují na východ. 

Podle statistik Letiště Praha počet ruských cestujících neustále roste, s výjimkou roku 2009 dvojciferně. Rostoucího zájmu se snaží využít i jiní dopravci tím, že začali létat z regionálních letišť. Například CCA už zajišťuje spoje z Brna do Moskvy (pětkrát týdně), Petrohradu (třikrát týdně) a z Karlových Varů do Jekatěrinburgu (jednou týdně).

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.