(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek)

ČSA vyhodí až 100 pilotů. Mohou je nahradit bývalí zaměstnanci

  • 225
Viceprezident a mluvčí sdružení dopravních pilotů CZALPA Filip Gaspar čelí už potřetí výpovědi z Českých aerolinií. Výkonný ředitel ČSA Lumír Tesař požádal odbory o souhlas s jejím udělením. Aerolinky mezitím oznámily, že propustí až sto pilotů. O nová místa naopak nechají soutěžit bývalé piloty, kteří se jim prý houfně hlásí.

Piloti zatím na dopis ředitele neodpověděli, už v létě ale stejný pokus vedení aerolinek odmítli. "Bude o tom jednat výkonná rada," uvedl Gaspar.

ČSA v dopise, který má redakce k dispozici, vysvětlují výpověď třemi důvody: plánovanou organizační změnou, kvůli které přijde o práci 49 pilotů, a také úbytkem letadel Boeing 737, na něž má Gaspar pilotní průkaz. Třetím důvodem je vynesení "tajných" informací, kterých se prý dopustil tím, že na intranetových stránkách sdružení, které jsou dostupné jen ze sítě ČSA, zveřejnil informace o jednáních o převodu turbovrtulových letadel ATR 42 na dceřinou firmu Holidays Czech Airlines.

Gaspar je pro vedení ČSA nežádoucí už několik let, neúspěšně se ho snažil zbavit už management Radomíra Lašáka. Z postu prezidenta pilotů letos v září odešel a vystřídal ho Peter Žmolík.

ČSA mu znepříjemňují život i jinak: několik měsíců ho nenasazují na žádné lety. Zatím naposledy letěl v červenci, od té doby ho aerolinky do kokpitu nepustily. "Je to nepříjemné, protože při hledání jiné práce se pochopitelně ptají i na to, kdy jsem naposledy letěl," líčí Gaspar. I když je podle svých slov tlakem ČSA unaven, nehodlá dát výpověď. "Bylo by to víceméně přiznání naší porážky a to nechci," dodal.

Létat teď nemohou ani ostatní členové výkonné rady CZALPA. ČSA jim daly překážku v práci na straně zaměstnavatele.

ČSA budou vyhazovat, volná místa zaplní i bývalými piloty

České aerolinie odpoledne zástupcům odborových organizací oznámily, že hodlají propustit až 100 pilotů z celkového počtu tří set. "Odchody budou probíhat postupně. Část nadbytečných pilotů obdrží výpověď již v tomto týdnu, další budou v této věci  oslovováni v následujících týdnech," uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková s tím, že o propouštění uvědomí firma tento týden také místní úřad práce.

Piloti ale popírají, že by s nimi ČSA snižování stavů projednalo, jak to při hromadném propouštění vyžaduje zákoník práce. "Vedení ČSA opět porušilo zákoník práce. Hromadné propouštění stovky pilotů, které avizovalo, totiž neprojednalo s CZALPA, která je příslušnou odborovou organizací," uvedl Gaspar.

Podle Hejskové se v s souvislosti s navýšením kapacity a novými zakázkami otevírají nové pracovní pozice v dceřiné firmě Holidays Czech Airlines, na které již probíhá výběrové řízení a další bude vyhlášeno.

Zájem o práci v ČSA mají podle slov aerolinek bývalí zaměstnanci společnosti. Na místa rebelujících pilotů se jich hlásí více než padesát, většinu z nich tvoří právě bývalí pracovníci aerolinek, kteří společnost opustili v minulých letech a v současné době působí v zahraničí, převážně v jihovýchodní Asii. Překážku nevidí ani v nových podmínkách práce založených na ohodnocení podle výkonu.

"Je vidět, že České aerolinie jsou i přes složitou ekonomickou situaci stále žádaným zaměstnavatelem. Z individuálních reakcí zájemců o práci vyplývá, že významným faktorem je i možnost létat z Prahy a mít zajištěný kvalitní technický servis. Tito piloti dávají také jasně najevo, že jsou ochotni  létat za podmínek Holidays Czech Airlines, a to za výkonově orientovanou mzdu, “  uvedl Marek Týbl, viceprezident pro letový provoz.

Všichni zájemci místo v týmu ČSA najít nemohou, ale až dceřiná firma Holidays Czech Airlines od jara rozšíří svoji flotilu o 11 strojů, mohou najít uplatnění v ní, uvedly aerolinie.

,