Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ČSA řeší nová letadla. Koupí větší airbusy, „vrtuláky“ si nechá

  0:58aktualizováno  0:58
Zatím poslední velký nákup letadel vedený Jaroslavem Tvrdíkem přivedl České aerolinie téměř ke krachu. Nové airbusy už ale ČSA značně zestárly a firma tak musí řešit, s čím bude dál létat.

Airbus A319 společnosti České aerolinie | foto: České aerolinie

Průměrný věk letadel ČSA letos už přesáhl 10 let. Jisté je, že od letošní zimy bude flotila ČSA opět složená jen z letadel vyrobených v Evropě. ČSA skončily s pronájmem Boeingu 737-400 od slovenské společnosti Go2Sky a zůstane nadále jen u proudových letadel Airbus a turbovrtulových ATR.

Po dlouhých jednáních s Airbusem nakonec ČSA dospěly ke kompromisu ve smlouvě na pořízení nových letadel, která zůstala po minulých vedeních. V období 2018 až 2020 postupně vymění sedm z devíti Airbusů A319 za stroje A320 Neo. „Tím dojde i k přirozenému nárůstu kapacity, nové A320 bude mít 186 míst, naše stávající A319 jich má 144,“ řekl v rozhovoru pro MF DNES šéf Českých aerolinií Jozef Sinčák.

ČSA prošly v posledních letech výrazným zeštíhlením flotily, aktuálně mají ve flotile celkem 17 letadel. Aerolinky nevlastní ale ani jeden stroj, všechny mají pronajaté.

„Je mi jedno, zda nám někdo říká aeroklub, bez zmenšení flotily bychom nepřežili,“ dodal Sinčák. Dva airbusy zůstávají do konce roku v pronájmu v Saúdské Arábii, poté se vrátí zpět pro provoz v Evropě.

„Letos jsme zařadili do flotily novější, šest let staré ATR-72, ve kterých mají cestující lepší komfort než ve starších strojích. V příštím roce rozšíříme flotilu o další ATR-72 ve stejném standardu,“ dodal Sinčák.

Většina turbovrtulových letadel ČSA je už starší deseti let, některé stroje už letos oslaví patnáctileté výročí. To zvyšuje riziko technických problémů. ČSA je navíc začaly nasazovat na linky, kde lidé čekají spíše proudový, tišší a rychlejší stroj. Sinčák ale tvrdí, že většinou šlo o náhradní řešení při technickém výpadku jiného letadla.

„ATRky zůstanou ve flotile dál, jsou to pro nás na kratší trasy nejvhodnější letadla. Tři stroje příští rok čeká zásadní renovace interiéru i jejich komplexní údržba. Flotila ATR má pro ČSA smysl a minimálně čtyři roky s nimi budeme létat dál,“ dodal Sinčák.

Křišťálová Lupa 2016
Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.