Cestující na letišti v Praze-Ruzyni během protestní akce pilotů proti restrukturalizaci firmy (1. prosince 2011)

Cestující na letišti v Praze-Ruzyni během protestní akce pilotů proti restrukturalizaci firmy (1. prosince 2011) | foto: Dan Materna, MAFRA

ČSA zajistí od soboty všechny lety. I kdyby piloti dál protestovali

  • 105
České aerolinie o víkendu zajistí patrně všechny naplánované lety. Firma si pronajala dostatečné množství náhradních letounů i s posádkami a už nyní létá podle letového řádu. Fungovat by tak měly všechny linky, a to i za předpokladu, že by piloti dále protestovali.

Ráno ještě aerolinky kvůli pokračujícímu protestu pilotů zrušily tři lety. Na další si pronajaly cizí letouny i s posádkami. Z Ruzyně místo nich létaly třeba bulharské aerolinky. ČSA mezitím znovu jednaly s piloty, kteří nechodí do práce hlavně kvůli nesouhlasu s vyváděním majetku do dceřiné firmy.

Nespokojení zaměstnanci chtějí v protestech pokračovat, avizovali však, že zvolí jinou formu protestu. 

"Zrušili jsme tři lety, ráno do Hannoveru a Hamburku a večerní let do Žiliny. Z velké míry i kvůli očekávanému počasí," popsala v 13:30 mluvčí ČSA Hana Hejsková. Podle informací České televize však bylo zrušeno také šest příletů z různých zemí.

Co vadí pilotům

Piloti jsou proti převedení jedenácti letadel z ČSA do dceřiné firmy Holidays Czech Airlines, která se zabývá nepravidelnou charterovou dopravou. Podle nich tím dochází k vyvádění majetku ČSA a ohrožování jejich působení jako síťového dopravce. S tím nesouhlasí vedení společnosti, které oponuje, že přesun letadel probíhá v rámci stejné skupiny.

Náhradu kapacit ČSA částečně našla ve své dceřiné firmě Holidays Czech Airlines (právě ta je jedním z důvodů protestů pilotů) a u jiných aerolinek. Na letišti například stály přes den čtyři stroje A-320 společnosti VIA z Bulharska. Odpoledne aerolinky oznámily, že vypomohla také německá společnost Air Berlin.

"První takové lety pro České aerolinie již ve čtvrtek večer realizovaly Holidays Czech Airlines. Jiný dopravce dnes poletí na deseti zpátečních letech, například do Paříže, Madridu, Bruselu, Říma, Helsinek či Stockholmu," upřesnila Hejsková.

Obě strany budou v pátek znovu jednat o řešení krize. Ve 14:00 se sejde členská základna Českého sdružení dopravních pilotů a rozhodne o pokračování nebo ukončení protestu. Podle Hejskové však další informace o jednání s odborovými organizacemi budou v 18:30.

Aerolinky i jejich hlavní akcionář, tedy ministerstvo financí, ale trvají na tom, že protesty jsou nelegální a vyvodí se z toho zcela jistě pracovněprávní odpovědnost pro piloty, kteří nenastoupili do práce. Ve čtvrtek musela společnost zrušit 25 zpátečních letů. Dotklo se to stovek lidí (čtěte, jak vypadal první den protestů).

Do kokpitů prý sedají piloti ve špatné kondici

Piloti si stěžují, že je vedení aerolinek šikanuje. "Piloti, kteří jsou ve stresu nebo zdravotně indisponováni, jsou v rozporu se zákonem nuceni managementem sednout za knipl a vzít na sebe v tomto nevhodném zdravotním nebo psychickém stavu odpovědnost za desítky životů cestujících na palubě a letoun za stovky milionů korun," uvedl prezident CZALPA Peter Žmolík.

"České  aerolinie se důrazně ohrazují proti lžím, které šíří zástupci odborové organizace CZALPA, už v této souvislosti podnikají příslušné právní kroky," reagovala mluvčí ČSA Hana Hejsková.

Piloti protesty zřejmě jen tak neopustí. Z ankety uspořádané organizací České sdružení dopravních pilotů vyplývá, že nespokojení piloti chtějí proti vyvádění majetku dál protestovat. Zřejmě se ale změní forma nátlaku.

, ,