Tady jim přitom čím dál více konkurují nízkonákladové společnosti.
Aerolinky měly rozhodnout o osudu dálkových spojů původně už dříve, nakonec se vedení rozhodlo počkat až na výsledky letní sezony. Nikdo z ČSA zatím ani nechce naznačit, jak se letos linkám daří. Zda jsou v zisku, nebo ve ztrátě.
"Žádné rozhodnutí ještě nepadlo,“ řekla mluvčí ČSA Daniela Hupáková. Podle prodejců letenek jsou linky poměrně slušně naplněné, netroufají si však říct, že by vynášely o pětinu více, jak určilo vedení pro přežití těchto spojů.
Už letos na začátku roku firma zrušila spojení do Dubaje a jedno letadlo pronajala i s posádkou do Indie. Osud tří linek do New Yorku, Toronta a Montrealu je nejasný.
Firma má zažádáno o místo na letišti pro tyto linky i na zimní letový řád. I kdyby však v zimě do těchto měst létala, neznamená to, že dálková flotila zůstane navždy.
Původní aerolinky přebírají dálkové spoje
Klasické evropské letecké společnosti kvůli konkurenci nízkonákladových dopravců čím dál více přecházejí na dálkové trasy, kde ještě společnosti typu Ryanair nebo easyJet nejsou.
Rozšiřují linky, nakupují nová dálková letadla. Například nový boeing Dreamliner má objednán polský LOT, na dálkové spoje se čím dál více orientuje Finnair nebo Lufthansa. ČSA zatím tápou.
V době, kdy se aerolinky předhánějí v nabídce co nejkomfortnějších sedaček a servisu pro nejlépe platící byznys klientelu, sedačky ve více než patnáct let starých airbusech přestávají v tomto směru konkurovat.
ČSA tak nadále zůstává dobrá pověst hlavně díky kvalitě palubního personálu. Pokud se národní dopravce rozhodne s dálkovými linkami pokračovat, musí sehnat nové stroje.
Řešením je spíše pronájem starších a větších letadel. Nové letadlo na dálkové lety totiž stojí kolem dvou miliard korun. Navíc by ho ČSA neměly hned, jeho dodávka trvá i několik let po objednání.
Zkušenosti jiných dopravců v Praze přitom ukazují, že potenciál dálkových linek u nás je. Například Delta po dvou měsících naplňuje letadla do Prahy na 85 procent. Vytížený je i spoj z Prahy do Soulu provozovaný Korean Air.
ČSA na těchto linkách vydělávají jen tím, že část pasažérů pak rozváží po Evropě.
Dálkové letyCÍLOVÉ DESTINACE Z PRAHY New York – ČSA – 7x týdně PLÁNOVANÉ NOVÉ LINKY Tchaj-pej – China Airlines – zatím definitivně nepotvrzeno, zřejmě od jara 2008 Kuala Lumpur – Air Asia X – první dálkový lowcost, nejdříve 2008 Pramen: MF DNES |