Pivovary Staropramen investovaly díky zájmu o pivo v plechovkách 100 milionů...

Pivovary Staropramen investovaly díky zájmu o pivo v plechovkách 100 milionů korun do nové linky. | foto: Pivovary Staropramen

Piva v plechovkách se prodává nejvíce v historii. I díky lenosti lidí

  • 236
Čím dál více lidí opouští při nákupu piva vratné láhve a místo toho si kupují pivo v plechovkách. Změna spotřebitelského chování se nelíbí ekologům, podle kterých to může ohrozit systém vratných obalů. Pivovary naopak rozšiřují nabídku piv v plechu.

Podle údajů Českomoravského svazu pivovarů a sladoven loni prodeje piva v plechovkách stouply o 16 %, zatímco prodeje ve vratných lahvích klesly o jedno procento. Stále se ale podstatně více piva prodá v nich. Spotřeba piva v plechu se tak dostala na historicky nejvyšší úroveň.

„Plechovky rostou z relativně malé základny, mají jen zhruba pět procent. Ale je pravdou, že čím dál více lidí objevuje jejich užitečnost, mohou si je snadno brát kamkoliv,“ říká Vladimír Balach, šéf Českomoravského svazu pivovarů a sladoven. Podle něj v řadě zemí mají plechovky přes třicet procent trhu.

Rostoucí poptávka po plechovkách vede pivovary k tomu, aby navyšovaly i kapacitu svých stáčecích linek. Například Pivovary Staropramen daly letos sto milionů korun do nové linky na balení plechovek, díky které se kapacita pro stáčení do tohoto obalu zvýšila o třicet procent. 

„Spotřeba plechovkového piva v posledních letech pravidelně roste. Rozšiřování našeho portfolia o nové nápoje v čele s pivními mixy přineslo další navýšení poptávky po tomto typu balení a navíc jeho různých druzích,“ vysvětlil vrchní sládek Zdeněk Lux.

Oblibě plechovek napomáhá více faktorů. Vede hlavně pohodlí: lidem se nechce příliš schovávat vratné lahve a chodit s nimi do obchodu. Navíc se i výrazně sblížily ceny piv v lahvi a plechovce, dříve byly rozdíly větší.

Pivovary nerady mluví o tom, že by jim zákazníci zlenivěli. Růst spotřeby piva v plechovkách vysvětlují jejich větší praktičností. „Spotřebitelé v posledních letech oceňují také praktičnost lehkých a nerozbitných obalů, kde tyto benefity nabízí také například plechovky, nebo PET láhve,“ dodala mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová.  

„K výrazné změně vnímání a oblibě plechovkového piva u nás došlo až v letech 2010 až 2012. Dorostla nová generace pivařů, pro které je plechovka naprosto přirozený obal, který často preferují,“ dodal mluvčí Staropramenu Pavel Barvík. 

Pro pivovary odpadá stáčením do plechovek starost s vratnými obaly, plechovka je ale dražší i například přes logistické náklady se svážením prázdných lahví nebo jejich mytím. 

Rozšiřování spotřeby plechovek se ale nelíbí ekologům. Například podle Daniela Vondrouše, který připravoval v době ministrování Martina Bursíka rozšíření zálohování i na PET lahve či plechovky, plechovky nikdo nerecykluje. „U PET lahví jsou lidé naučeni celkem třídit, plechovky se u nás ale prakticky netřídí, takže zbytečně končí na skládkách či ve spalovnách,“ dodal Vondrouš. Podle něj by případný úbytek vratných pivních lahví mohl vést ke konci celého systému, zálohované lahve na minerálky či limonády prakticky zmizely.