V USA nebo v Británii této službě říkají "cash back" a už delší dobu o ní mluví i čeští bankéři. Američané nebo Britové mohou přijít do obchodu, zaplatit nákup kartou a ještě pokladní požádat, aby jim z pokladny přidali pár bankovek a strhli si je ze zákazníkova účtu společně s cenou nákupu.
České banky diskutovaly o tom, zda společnými silami takovou službu zavést i v českých obchodech. Ze společného plánu sice sešlo, ale ČSOB a pod ní spadající Poštovní spořitelna nyní plánují službu do Česka přivést na vlastní pěst. Banka ve čtvrtek navíc podepsala s Českou poštou smlouvu o poskytování bankovních služeb až do roku 2017.
ČSOB: Zkusíme to sami
"Máme zhruba rozmyšleno, jak to technicky realizovat, jednáme za jakých podmínek," uvedl ve čtvrtek Jan Lamser, člen představenstva ČSOB, odpovědný mimo jiné právě za Poštovní spořitelnu.
Lamser ve čtvrtek podepsal s Českou poštou novou smlouvu o tom, jak bude Poštovní spořitelna příštích dvanáct let na poště fungovat. Při té příležitosti ČSOB vymýšlí pro svou spořitelnu novou strategii, jak změnit image, upravit služby a utrhnout větší tržní podíl v bankovních službách pro drobné klienty.
"Cash back" by podle Lamsera mohl být jedním z mnoha příkladů nové taktiky, a sice rozšířit paletu služeb Poštovní spořitelny o nové, technicky náročnější služby, které širší masy dokážou ocenit. "Koupit si v trafice noviny a přitom si vybrat 500 korun je služba, kterou by asi spousta lidí ocenila," míní Lamser.
Zatímco za normální platby kartami banka obchodníkům strhává poplatek, nyní by jim naopak mohla platit. Kdyby "cash back" fungoval jako v USA, pro klienta by byl výběr zadarmo.
Pumpařům se tento nápad docela zamlouvá. "Čerpací stanice jsou poměrně ideální místo pro tuto službu," řekl Ivan Indráček, šéf Společenství čerpacích stanic. "Je tu jednak velký obrat, ale jsou též otevřeny relativně dlouho, což je pro zákazníky výhodné," dodal. Důležité však podle něj bude, jaké podmínky banky nabídnou. "Za tuto službu by měly určitě zaplatit," říká Indráček.
Další z vizí bankéřů je nabídnout klientům terénní bankovní poradce, kteří by přijeli domů vyřídit komplikovanější služby, dále postavit víc poboček Poštovní spořitelny a Českou poštu víc zainteresovat pro práci pro spořitelnu.
Ta má dnes kolem dvou milionů klientů, tedy asi o polovinu méně než Česká spořitelna. "Časem by to mělo být spíš naopak, jako je tomu třeba v Holandsku," uvádí Lamser.
Zatímco se ČSOB chystá v Česku k takřka revolučnímu kroku, v České spořitelně podle jejich zástupců není zavedení služby "cash back" na pořadu dne. "O ničem takovém neuvažujeme," uvedl ředitel kartového centra České spořitelny Miloslav Křečan. "Aby k tomumohlo dojít, bylo by potřeba nejprve komplexní dohody všech bank, jak by tato služba vypadala," doplnil.
Banka se podle Křečanových slov spíš soustředí na poskytování služeb klientům prostřednictvím sítě více než dvou a půl tisíc bankomatů.