Na kontrolu obsahu tašek proti vůli zákazníků zaměstnanci prodejny právo nemají, a to i přesto, že v prodejně visí cedule upozorňující na možnou prohlídku. V případě, že je zákazník podezřelý z toho, že něco ukradl, mohou jej zaměstnanci prodejny zadržet do doby, než přijede policie. Prohledávat jej však nesmějí. Jestliže zákazníka zadržují v prodejně proti jeho vůli a bezdůvodně, může na prodejnu podat žalobu na ochranu osobnosti a požadovat například náhradu za ušlý zisk.
Václav Kohout z Mariánských Lázní a někteří další čtenáři zase marně hledali zákon, který by upravoval používání nákupních vozíků, neboť je v prodejně upozornili, že bez vozíku nakupovat nemohou.
Povinnost používat nákupní vozíky či košíky nelze najít v žádném předpise. Jde o obchodní podmínku, kterou si každý prodejce určuje sám a platí stejně pro všechny zákazníky jeho prodejny.
Další časté dotazy se týkaly vracení lahví.
Kdo chce lahve vrátit, měl by si již při nákupu ověřit, zda je v prodejně skutečně zálohují a jakou cenu platí při jejich výkupu. Někdy totiž může být nižší než při prodeji. Na prodejnu, kde zálohované lahve nevykupují, může zákazník podat stížnost na Českou obchodní inspekci. Test vracení lahví s radami spotřebitelům vyšel v MF DNES 1. září.
Mileně Novotné z Prahy se nelíbilo, že prodavačky berou krájené sýry a uzeniny do rukou.
Při vážení by samozřejmě měly prodavačky používat vidličky či lžíce, případně rukavice. Jestliže se tak děje i po upozornění vedoucího prodejny, může paní Novotná podat stížnost na nejbližší hygienickou stanici.
Obchodník, který zálohované lahve prodává je musí i vykupovat |