Národní dopravce už vyhlásil soutěž na úpravu 64 bezbariérových vagonů pro rychlíky a expresy za více než 1,5 miliardy korun. Jeden opravený vůz tak vyjde bez daně na 23,8 milionu korun.
"Projdou kompletní rekonstrukcí, při které bude instalován nový interiér, dosazena klimatizace, nové plošiny umožňující nástup vozíčkářů i bezbariérové WC s uzavřeným systémem," popsal mluvčí drah Petr Šťáhlavský.
Jedná se o vozy řady BDbmsee a BDhmsee, které vyrobila tehdejší východoněmecká vagonka v Budyšíně v letech 1987 a 1988. Tehdy patřily mezi nejmodernější vlaky ve východním bloku s maximální rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Na rozdíl od ostatních rychlíkových vozů už mají standardně například látkový potah sedaček, ne koženkový.
V kupé půjde připojit notebook
Podle náměstka generálního ředitele Antonína Blažka projde řada těchto vagonů právě díky modernější konstrukci rozsáhlejší úpravou než jiné starší rychlíkové vozy. Oproti jiným vagonům budou mít například elektrické zásuvky pro napájení například notebooků.
Vagony, které jsou bezbariérové a polovinu zabírá zavazadlový prostor, budou mít i nové uspořádání. Kromě kupé s šesti místy dráhy vytvoří nově i velkoprostorový oddíl a prostor pro šest jízdních kol. Vozy budou vybaveny také elektrickou zdvihací plošinou, která umožní pohodlný a bezpečný nástup vozíčkářům.
Vozy budou po své modernizaci nasazeny na všechny typy dálkových spojů od vlaků EuroCity a InterCity po vnitrostátní rychlíky.
Dráhy se vydaly cestou modernizace starých vagonů namísto nákupu nových. Jen za poslední rok firma ohlásila modernizaci více než dvou stovek rychlíkových vozů.