Tomáš Mráz, obchodní ředitel Prazdroje.

Tomáš Mráz, obchodní ředitel Prazdroje. | foto: Michal Růžička, MAFRA

Některé hospody zdraží pivo až o tři koruny, míní obchodní ředitel Prazdroje

  • 243
Restaurace a hospody zná v Česku málokdo tak jako Tomáš Mráz. V Plzeňském Prazdroji, který je největším hráčem na trhu, má na starosti prodej piva a spolupráci s více než 20 tisíci hospodami po celé zemi. Ty letos čekají pravděpodobně tři velké změny: zákaz kouření, omezování hracích automatů a elektronická evidence tržeb. „Letošní rok je pro hospody zlomový,“ říká Mráz.

Který ze tří zásahů státu dopadne podle vás na hospody nejvíce?
To je různé, protože každý podnik to má jinak. Nekuřácké hospody asi zákaz kouření trápit nebude, i když pro spoustu zákazníků přijdou o výhodu vůči těm současným kuřáckým. Tržby těch, které jsou nyní kuřácké, v prvním momentě asi klesnou, protože spotřeba cigaret a piva v Česku jde ruku v ruce. Zákaz hracích automatů znamená, že v určitých lokalitách budou muset vydělat peníze jinak než příjmem z provozu automatů. Zavedení elektronické evidence tržeb rozhodně změní hospodaření provozovatelů hospod a restaurací.

Hospodští by měli již nyní evidovat tržby a vydávat účtenky. To se ale mnohde neděje...
Neděje. I proto zkoušíme do vybraných provozoven dodávat terminály pro EET, aby si hospodští mohli otestovat, jak fungují a jak jim mohou pomoci. Ohlasy jsou zatím velmi dobré. Je to k nevíře, ale mnozí majitelé dosud neměli přehled o tržbách, které jídlo jim dělá největší obrat, ve kterou dobu se nejvíce prodává a podobně. Důležitou funkcí je také lepší kontrola personálu. Provozovatelé teď mají jedinečnou šanci získat on-line přehled nad svým byznysem.

Senátoři schválili elektronickou evidenci tržeb. Opozice se chce soudit

Mluvíte o zlomovém roce pro hospodské. Uvědomují si to?
Jak kteří. Někteří stále doufají, že plánované změny nenastanou, a budou vše řešit na poslední chvíli. Ti jsou ohroženi nejvíce. Ale na spoustě našich zákazníků, kteří si uvědomují, že návštěva restaurace má být zážitkem, naopak dobře vidíme, že mají většinou vyhráno.

Kolik hospod zkrachuje?
Při optimistické variantě by zavedení elektronické evidence tržeb a dalších legislativních úprav mohlo způsobit problémy asi deseti procentům hospod, při pesimistické variantě v následujících dvou letech zavře pětadvacet až třicet procent z nich. Více než polovina hospod v Česku nepodává teplé jídlo a jejich příjem je z větší části závislý na prodeji piva a dalších nápojů. Ty jsou ohroženy nejvíce. Právě tam by jako podpora při zavedení EET mohla pomoci snížená sazba DPH nejen na jídlo a nápoje, ale právě na pivo.

Dojde ke zdražení, jak hospody vyhrožují?
Ty, které vedou byznys korektně, nebudou muset ceny zvyšovat vůbec. Ostatní podle toho, jak přistupují k řízení marže dnes. Pivo by mohlo jít o jednu až tři koruny nahoru.

Už jste oznámili, že hospodám nabídnete řešení EET. Není to jen snaha více si hospodské k sobě připoutat?
Máme ověřené řešení od firmy NCR, která něco podobného poskytuje v Německu. Tržby tamním provozovatelům to zvýšilo v průměru o 8,5 procenta. Budeme toto řešení nabízet, i kdyby nakonec EET zavedena nebyla. Plzeňský Prazdroj vyjednal pro své zákazníky výhodné podmínky. Chceme tak hospodským pomoci, aby lépe zvládali období, kdy se na ně EET začne vztahovat.

Nechte v restauracích vyhrazené prostory pro kuřáky, navrhli poslanci

Možná ještě větší obavy jsou ze zákazu kouření. Co způsobí?
Nejsem v této oblasti až tak skeptický. V síti našich zákazníků je spousta provozoven, které byly dříve klasickou hospodou, kde přes dým nebyl pomalu ani vidět výčep, a nyní jsou několik měsíců nekuřácké. Ano, pár měsíců trvalo, než si na to lidé zvykli, ale dnes tam chodí zákazníci, kteří tam dříve nepřišli. Jedná se například o vyhlášené restaurace U Rainerů v Písku nebo U Salzmannů v Plzni. Jsou hospodští, kteří jsou najednou překvapeni, že jim tam chodí ženy. A to právě proto, že se tam přestalo kouřit. Všechny průzkumy ukazují, že kouření je jedním z hlavních důvodů, proč ženy do daných podniků nechodí.

Zejména menší hospody se netají tím, že po zavedení EET či zákazu kouření skončí. Chystáte se jim nějak pomoci?
Snažíme se využít toho, že hospody dobře známe a víme, že každá potřebuje individuální řešení. Takže jim poskytujeme řadu služeb, které jim pomáhají dělat byznys lépe – od proškolení personálu až například po změnu interiéru. Konkrétně v tomto případě máme podmínku, že provozovatel musí dát do pořádku sociální zařízení pro hosty. Protože když se vrátím zpět k ženám, ošklivá toaleta je důvod, který je od návštěv podniku odrazuje. Na všechny podpůrné programy disponujeme rozpočtem v řádu desítek milionů korun. Budoucnost české pivní kultury, která stojí na hospodách, ale není jen o finančních investicích. Jde také o sdílení dobrých příkladů, rad a jejich následování.

Průzkum: Elektronická evidence pomůže výběru daní, ale není bez rizik

Jakých rad například?
Hospodští mají často trošku klapky na očích a nevidí, jak se svět kolem nich mění. Třeba sociální sítě jsou pro starší generaci sice úplně mimo, ale tím hospody přicházejí o mladší zákazníky. Mohu si o Facebooku myslet ledacos, ale komunikace přes něj funguje. S oblibou vyprávím příběh hospody, kde jsem byl na návštěvě a byla zrovna skoro prázdná. Majitel napsal na Facebook zprávu, že mají slevu, a za hodinu byla narvaná. Spousta provozoven nemá ani vlastní webové stránky, kam by umístily menu. To jim můžeme pomoci změnit.

Nezvažujete založit školu, kde byste hospodské a personál v tomto směru vzdělávali?
Neříkáme ne, ale stále si myslíme, že od toho tu jsou specializované školy, s nimiž spolupracujeme. Ale v programech pro personál hospod budeme určitě pokračovat.

Matoucí značení piv skončí. Podívejte se, která piva budou plná či silná

Česko má vůči ostatním evropským státům dlouhodobě výrazně nejvyšší podíl čepovaného piva v porovnání s pivem prodaným v maloobchodě. Spotřeba piva vypitého v hospodách však dlouhodobě klesá. Jak to řešíte?
Pivo v hospodě je základ české pivní kultury. Hlavní rozdíl konzumace v hospodě oproti tomu, když si otevřu lahev piva doma, je, že dostanu k pivu službu a pivo je správně načepované. Je potřeba řešit jak pivo, tak samotnou hospodu. Proto jsme se hospodám začali systematičtěji věnovat. Když se bude dařit jim, budou více prodávat naše pivo. Pivo dělá v průměru asi čtvrtinu obratu, ale jsou hospody, kde se pivo podílí na tržbách až devadesáti procenty.

V čem jste začali u sebe?
Už máme pro hospody jen nepasterovaná piva, zatímco balení pro obchody jsou stále pasterovaná. V Evropě v podstatě nenajdete pivovar, který by kompletně oddělil produkci pro hospody a maloobchod. My jsme se rozhodli jít touto cestou a vyplácí se nám. Lidé vědí, že dostanou v restauraci pivo, které si v obchodě nekoupí. Začali jsme s limitovanými edicemi. Tím chceme umožnit zákazníkům i experimentovat s pivy, která v Česku nejsou běžná.

Za poslední dobu zažilo boom pivo z tanků, čím to je?
Základním atributem tankového piva je, že je čerstvé, a proto je po něm taková poptávka. Máme už 760 hospod s tanky a jejich počet každý rok roste o desítky. Neznamená to ale, že tanky mohou být všude. Klíčová je péče majitele o pivo. Jsou to takoví naši reprezentanti.