Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Julius Meinl

Slevy, které neexistují. Čtvrtina prodejců sýrů okrádala, vážila i obaly

  • 205
Ve čtvrtině případů při kontrolách specializovaných prodejen sýrů a lahůdek prodavači "zapomněli" na deklarovanou slevu a účtovali si plnou cenu. Zjistila to Česká obchodní inspekce při kontrolách obchodů v severomoravských hypermarketech. Nejvyšší rozdíl mezi skutečnou a účtovanou cenou byl 300 korun.

Inspektoři zkontrolovali 19 prodejen, devět z nich se nějak provinilo a celá čtvrtina právě tím, že nezaúčtovala slevu. Všechny prodejny se nacházely v areálech hypermarketů. Ve dvou dalších případech vážil prodejce sýry i s obaly.

„Spotřebitelé by si měli zejména u slevových akcí všímat, zda jim je cena po slevě správně účtována,“ varuje po této zkušenosti ředitel inspektorátu ČOI se sídlem v Ostravě Boris Stabryn. Při kontrolách, které probíhaly od 25. srpna do 5. září, tímto způsobem prodávající okradli kontrolory o 28 korun, 75 korun a 287 korun.

„Prodávající čeká uložení pokuty ve správním řízení, neboť obsluhující personál nezohlednil při účtování sýrů deklarovanou slevu,“ dodal Stabryn.

Jeden prodávající nevydal na žádost doklad o koupi se všemi stanovenými náležitostmi. Tři další používali váhy bez platného úředního ověření, na které vydali kontroloři zákaz používání. Inspektoři udělili na místě pět pokut v hodnotě 14 tisíc korun. Dalším čtyřem provozovatelům budou uloženy pokuty ve správním řízení.

Před vysokými cenami u výběrových potravin jako jsou právě sýry nebo kvalitní uzeniny, varuje i Potravinářská komora. Ta zveřejnila výše obchodních přirážek k cenám dodavatelů, jak si je účtují řetězce. Průzkum Potravinářské komory se týkal jen nejběžnějších produktů, podle ředitele pro programování a strategii Miroslava Koberny jsou totiž obchodní přirážky u specialit značně rozdílné, často však vůbec nejvyšší z veškerého sortimentu.

„U specialit se ceny mění poměrně hodně, ale máme příklady šunek nebo sýrů, hlavně od menších výrobců, kde přirážka obchodníků přesáhla i 200 procent,“ říká Koberna, podle kterého se takto drahý výrobek stává téměř neprodejným.