Stezek pro cyklisty a bruslaře vzniká nejvíce v historii. Projekty začínají lákat i velké stavbaře. Ilustrační foto

Stezek pro cyklisty a bruslaře vzniká nejvíce v historii. Projekty začínají lákat i velké stavbaře. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Cyklostezek vzniká nejvíce v historii. Projekty lákají i velké stavbaře

  • 34
Cyklisté a jezdci na kolečkových bruslích letos získají nejvíce kilometrů nových stezek v historii. Stavbaři letos dokončí nebo začnou stavět zhruba 250 kilometrů cest pro sportovce. Více než miliardový balík vyčleněný na jejich stavbu tak začal zajímat i velké firmy.

"Do cyklostezek jde letos více než miliarda korun," řekl Jaroslav Martínek z Centra dopravního výzkumu. A na rozdíl od dálnic, peněz v rozpočtu na ně má ještě přibývat.

Tak velký balík začíná zajímat už i velké stavební firmy, které jednotlivé zakázky za pár milionů většinou nezajímají. "Vzhledem k situaci ve stavebnictví jsou i tak malé zakázky zajímavým soustem pro každého," říká prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš.

Organizátoři tendrů zájem potvrzují, do některých soutěží přišlo i dvacet nabídek najednou.

co se letos postaví

Nejvýznamnější stezky

Bečva
Celkem 73 km údolím řeky Bečvy, část je již hotová
Baťův kanál
40 km z Kroměříže do Uherského Ostroha
Choceň – Ústí nad Orlicí a okolí
Celkem 45 kilometrů ucelené sítě stezek
Varhany
Na místě bývalé zrušené tratě Česká Lípa – Kamenický Šenov, první etapa hotová, celkem 17 km
Pardubice – Chrudim
11 km mezi oběma městy, již se začíná stavět
Jihlava – Třebíč – Raabs
Celkem 57 kilometrů nových cyklostezek
Jizera
První úsek kolem Semil z celkem 91kilometrové trasy

Podle posledních výsledků výběrových řízení získaly zakázky na stezky v hodnotě desítek milionů korun například firmy Strabag nebo Colas, tedy podniky specializující se hlavně na stavbu silnic. Dosud byly většinou cyklostezky doménou menších společností. V řadě případů je tak díky konkurenci vysoutěžená cena nižší než původně odhadovaná.

Cyklostezky mají mimořádný rok: jen Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) letos na dotacích rozdělí 434 milionů korun, především díky navýšení rozpočtu poslanci na konkrétní stezky.

Ani příští rok nemá peněz na cyklostezky ubývat. "Chceme o deset milionů korun více než letos," podotkl Karel Havlíček ze SFDI.

Na stezky jde z fondu letos zhruba tolik, kolik investoval stát do jejich podpory mezi lety 2001 až 2007. Celkově letos SFDI podpoří projekty v hodnotě více než tři čtvrtiny miliardy korun, další peníze navíc proudí z Evropské unie.

Úplně přesná čísla neexistují, peníze na cyklostezky jdou z více zdrojů, několik set milionů jde například i z regionálních operačních programů. Nejvíce cyklostezek postaví podle statistik Olomoucký a Zlínský kraj – letos a v dalších letech přibude za 510 milionů korun na 90 kilometrů nových tras.

Při průměrné ceně kolem čtyř až pěti milionů za kilometr vznikne po celé zemi asi 250 kilometrů tras. Na začátku roku u nás bylo zhruba 1 300 kilometrů cyklostezek.

Některé stavební firmy objevily ve stezkách i zdroj zajímavých zisků. Pozoruhodná je především stavba nové dráhy pro bruslaře v Liberci. Za projektem na městských pozemcích stojí společnost Syner, známá veřejnosti především z karlovarské "losovačky".

Dotaci na stavbu získala sesterská firma Syneru S Group Sport Facility Management, která si pak ve veřejné soutěži vybrala "překvapivě" Syner. Kilometr stezky zde vychází zhruba dvakrát dráž, než je průměr na jiných trasách, i když vede po rovině a stávajících cestách.

Firma ani rozdělovatelé dotací na tom nevidí nic špatného. "Nabídková cena je podložena projektem, rozpočet se řídí podle směrodatné cenové soustavy," uvedl mluvčí Syneru Ondřej Paclt.

Liberecká stezka je unikátem nejen cenou za kilometr, ale i tím, že za ní nestojí město či sdružení obcí, jak je u ostatních stezek pravidlem. "Pro malé obce je často stavba stezky finančně nedostupná, proto se sdružují, aby snáze dosáhly na dotace," podotkl Jiří Shejbal ze společnosti Transconsult, která dráhy projektuje.

Zájem radnic o cyklostezky rychle stoupá. Pro obce mají řadu výhod: od rozvoje cestovního ruchu až po zvýšení bezpečnosti sportovců díky přesunu ze silnic na cesty, kde žádná auta nejezdí.