CzechInvest: blíží se investice ze Silicon Valley

Z kalifornského Silicon Valley, které je světovým centrem informačních technologií a hi-tech průmyslu, může v brzké době zamířit do České republiky první investor. "Některé firmy jsou již v poslední fázi rozhodování a doufáme, že minimálně jedna by se měla vyslovit do konce roku. Jde o poměrně velkou společnost z oboru elektroniky," říká Radomil Novák z nově otevřené kanceláře agentury CzechInvest v Silicon Valley.

Jak vybíráte potenciální investory?

Máme vytipované oblasti, kde si myslíme, že máme největší šance získat investice. Zde na západním pobřeží USA je to elektronický průmysl, informační technologie, farmaceutický průmysl a přesné strojírenství. Nefunguje to zde ovšem jako v České republice, kde firmy jezdí na ministerstvo do Prahy, tady musíme my chodit za nimi. I to byl jeden z důvodů, proč jsme vedle Chicaga otevřeli v USA další kancelář.

Jaké byly ty další důvody?

Investičními pobídkami se zaměřujeme na hi-tech, takže byla Kalifornie logická volba. V oblasti Silicon Valley působí v současné době sedm tisíc elektronických a softwarových firem, a kdyby byla Kalifornie samostatnou zemí, představovala by šestou nejsilnější ekonomikou na světě. Nedávno právě předstihla Itálii. A navíc poté, kdy jsme dohnali další země střední Evropy v získávání investic do průmyslu, bychom se měli nyní dostat o krok napřed a soustředit se na služby. Ty jsou nejdynamičtěji se rozvíjející oblastí a zejména ty spojené s informačními technologiemi.

Jaké je povědomí amerických firem o České republice?

Amerika je samozřejmě jiná než Evropa, pokud si firma zrovna nedělala průzkum, většinou nemá tušení, kde republika je. Tím, že v Chicagu máme kancelář už asi čtyři roky, jsme však s firmami ze západního pobřeží už spolupracovali a existuje i několik rozpracovaných projektů ze Silicon Valley.

Co zdejší investory při jednáních nejvce zajímá?

Co jim můžeme nabídnout jiného než ostatní. Zde hrají obrovskou roli pobídky. Vím, že my si potrpíme na průmyslovou tradici, ale pro americké firmy jsou rozdíly mezi středoevropskými zeměmi minimální. Možná máme lepší infrastrukturu, ale i tam nás budou rychle dohánět Maďaři. V pracovní síle, vzdělání a v průměru i v daňovém zatížení jsou podmínky podobné. Takže se vždy zeptají, co jim můžeme dát navíc.

Lze nějak využít už uskutečněné americko-české projekty?

Reference je to nejdůležitější, co v Americe funguje, pokud jsou nějaké úspěšné případy, je to nejlepší marketingový materiál. Na druhou stranu pokud by nějaká investice dopadla špatně, může to mít taky mnohem silnější efekt než někde jinde na světě. Nemusí jít vždy o ryze americké firmy, jako reference se dají použít třeba Boeing, Philips, AVX, Motorola, Ford či Lexmark.

Jsou pro Američany přitažlivé i některé jiné regiony, nebo se zajímají především o Prahu?

Pokud znají Českou republiku, znají Prahu. Chceme je však přesvědčit i o jiných lokalitách, jako jsou třeba severní Čechy nebo severní Morava, o kterých nikdy neslyšeli. Ve srovnání s Polskem či Maďarskem je naše největší síla v tom, že máme infrastrukturu rozvinutou po celé zemi. Američané však vycházejí z toho, že v USA jsou oblasti, třeba středozápad, kde jako kdybyste přišel do jiného století - žije tam málo lidí, nikde nic není, musí se dát obrovská podpora, aby tam vůbec někdo investoval. V Maďarsku jsou podobné oblasti u rumunských hranic. Zatím mají pocit, že ani u nás není v odlehlých místech vůbec nic.

Jaká je zde konkurence mezi investorskými agenturami?

V rámci svých obchodních zastoupení jsou zde dost aktivní Maďaři. Ale jako individuální agentura ze střední Evropy jsme tady jediní. V hi-tech se ovšem neutkáváme jen se střední Evropou. Jde o natolik mobilní projekty, že naši hlavní soupeři jsou Irové, s nimiž se setkáváme stále více, je zde i britská agentura a zvlášť pak Skotové a Velšané. I další silné agentury, jako belgická a francouzská, tady mají zastoupení.