D47 postaví Izraelci nejvýše za 49 miliard

  • 9
Za spojení Lipníku s Ostravou a polskou hranicí má stát zaplatit maximálně 49 miliard korun. To je suma, která vychází z jednání mezi zástupci státu a izraelským investorem Housing&Construction (H&C). Původně vláda schválila za 80 kilometrů dálnice částku čtyřiceti miliard korun. "To je cena samotných stavebních prací," vysvětlil ministr dopravy Jaromír Schling. K ní se připočítává ještě cena za půjčení peněz, míra rizika pro investora a přiměřený zisk.

"Zatím nemáme konečnou cenu, ale pouze model, podle kterého k ní má dojít. O částce vyjednáváme," dodal Schling. Podle dobře informovaných zdrojů se cena k jednání ze strany H&C pohybuje mezi 46 až 49 miliardami korun. "Mohu jen říci, že na současné poměry je nabídnutá cena velmi slušná," komentoval to poradce ministra dopravy Jan Prokeš.

Podle nedávných informací v tisku projekt jako příliš drahý ministerstvu nedoporučil poradce Mott McDonald. Tato společnost stavbu považuje za dražší než ostatní dálnice. Ředitel české pobočky firmy Jiří Petrák při zamítavém stanovisku uvedl, že musí sledovat zájmy státu.

Zisk při financování státních zakázek soukromým investorem se v Evropě běžně pohybuje mezi 5 až 15 procenty. Izraelci by v Česku měli dostat asi 7,5 procenta.
"Financování navíc leží v první chvíli zcela na jejich bedrech, včetně zajištění úvěru," řekl exministr Petr Moos, který se na přípravě projektu podílí.

Pro zajištění stavby dálnice má totiž Housing&Construction přislíbenu půjčku s úrokem 6,7 až 7 procent. Stejně vysoký úrok dostala před třemi lety na podobný projekt jen Velká Británie, která má výrazně lepší hodnocení schopnosti splácet dluhy.

Podle zástupců státu mluví ve prospěch H&C několik věcí. Izraelci postaví dálnici rychleji, než by to dokázal stát, za srovnatelné peníze a ponesou všechna další rizika, včetně prodražení stavby.

Dohodnutá cena by tak měla být konečná: náklady navíc jdou na vrub Izraelců.
Stát v této chvíli na výstavbu dálnice nemá. Kdyby ji chtěl postavit stejně rychle, musel by si půjčit za vyšší úrok, než jaký při dlouhodobém splácení získal H&C. Navíc by se například kvůli výstavbě železničních koridorů v letech 2008 až 2011 mohl dostat do situace, že by neměl na splácení dluhů vůbec.

Každoroční splátky za dálnici by v průměru neměly být vyšší než 3,5 miliardy korun. Podle modelu navrženého Deutsche Bank se počítá s tím, že stát začne dálnici splácet až po zprovoznění prvních úseků, tedy v roce 2007. Platit má až do roku 2032, kdy mu firma stavbu předá.

První úsek dálnice mezi Hrušovem a Vrbicemi na hranicích s Polskem má být dokončen v roce 2006 a další tři úseky v následujícím roce. Zbývající dva mezi Lipníkem a Ostravou, k nimž zatím Ředitelství silnic a dálnic nevypracovalo projektovou dokumentaci, budou hotovy do září 2009.