Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jsem nepřítelem dotací, říká podnikatel Dědek. Plánuje inteligentní domy

  15:02
Úspěšná česká technologická firma Jablotron se pustila do ekologicky šetrných inteligentních domů. Přestože státy úsporná řešení často podporují, šéf firmy Dalibor Dědek říká, že je nepřítelem dotací. Skepticky se také staví například k elektromobilům, jejich ekologická zátěž je podle něj velká.

Dalibor Dědek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Místo černého roláku je poznávacím znamením Dalibora Dědka obyčejná košile, často doplněná pletenou vestou. Jinak však má zakladatel společnosti Jablotron s americkým vizionářem Stevem Jobsem mnoho společného. Stejně jako Jobs nemusí saka a ví, že na trhu neuspěje vždy ta nejšpičkovější technologie, ale ta uživatelsky nejpřívětivější.

„Chci zákazníkovi přinést inteligentní věc, která ho nebude obtěžovat,“ říká podnikatel, který prorazil se zabezpečovacími systémy. Dědek se s novým projektem Jablotron Living Technology zaměřil na ekologicky šetrné inteligentní domy.

Jako první z výrobků pro šetrné domy jste uvedli větrací jednotku Futura. Naznačil jste, že nebude poslední. Co má následovat?
Máme připravenou řadu výrobků pro infrastrukturu v domě, kromě větrání je to topení, produkty spojené s klimatizací, zpracováním odpadních vod, management přívodu vody do domu. Snažíme se, aby se dům stal inteligentním.

Dalibor Dědek (59)

Začátkem devadesátých let založil technologickou společnost Jablotron. Ta se během let vyvinula v mezinárodně aktivní holding s více než dvaceti firmami a širokou škálou činností. Mezi klíčové segmenty patří výroba alarmů a zabezpečení domu, proslulost si získala také telefonem pro seniory. Firma se soustředí na vlastní vývoj, nově investovala 60 milionů korun do vývoje větrací jednotky Futura, která má být první z řady technologických produktů pro úspornou domácnost. Dědek, jehož majetek magazín Forbes odhaduje na pět miliard korun, dává nemalou část jmění na dobročinné účely.

Co si pod tím představit?
Přiznám se, že termín inteligentní dům sám moc rád nemám, protože to jsou leckdy jen prázdná slova. V jednom magazínu jsem viděl reklamu na inteligentní domácnost spočívající v tom, že kávovar můžu spustit mobilem místo tlačítka, přičemž kapsli do kávovaru ale musím dát ručně. Tomu říkám digitální rokoko. Já chci zákazníkovi přinést inteligentní věc, která ho nebude obtěžovat.

O co tedy půjde, pokud ne o kávovar ovládaný mobilem?
Jednotlivé prvky infrastruktury budou spolu komunikovat, budou vědět, co se v domě děje, a hlásit případné poruchy. To je dnes pole neorané. Když jsem se s tímto segmentem začal seznamovat, byl jsem překvapen, že na rozdíl od zabezpečovací techniky třeba u topení není běžná supervize. Pokud se zasekne nějaký regulační ventil, tak zbytek systému o tom neví. My děláme vše pro to, aby se jednotlivé prvky navzájem hlídaly a problém se vyřešil ještě dříve, než v domě bude zima.

Takže součástí vaší nabídky by měl být i servis a všechny služby okolo domu?
Přesně tak. Svou sílu spatřujeme v tom, že jsme byli průkopníky internetu věcí v době, kdy se tomu ještě tak neříkalo. Už před dvaceti lety jsme měli komunikaci produktů na serveru, tedy to, čemu se dnes říká módně cloud. Razíme myšlenku, které podle seriálu Návštěvníci říkám Centrální mozek lidstva. Vše, co se děje v tom domě, směřujeme na server. Nové funkce do systému tak lze dodat i zpětně, což je velká výhoda. Není tedy potřeba kupovat novou techniku, pokud je třeba, aby spolupracoval například alarm s ohřevem teplé vody.

K čemu to je dobré?
Aby se, pokud někdo vstoupí do chodby a míří ke koupelně, zvýšila cirkulace teplé vody v trubkách a on po otočení kohoutku nemusel čekat, než poteče teplá. Tohle všechno se dá dnes dělat tak, aby člověk vůbec nepocítil, že to někdo řídí. Jablotron jen v České republice střeží 50 tisíc domácností, z nichž má spoustu dat, která dokáže pro automatizaci využít. Pro nás je trh otevřený, protože dokážeme snadno a s nízkými investicemi nabídnout služby, které mají smysl.

Podle čeho se rozeznají technologie, které mají budoucnost, od „digitálního rokoka“?
To je strašně jednoduché, stačí použít zdravý selský rozum a zeptat se sám sebe, zda to přináší komfort a funguje to, aniž by bylo potřeba se příliš starat. Aby třeba fungovalo topení s alarmem a obyvatelé se nemuseli starat o termostat, protože alarm sám snímá, jak se po domě obyvatelé pohybují. Nebo jestli jde jen o pozlátko, aby se někdo mohl chlubit patnácti aplikacemi v mobilu, které stejně nepoužívá.

Do segmentu chytrého domu by se mohla počítat i elektromobilita. Jak se na ni díváte?
Jsem docela skeptický. Elektromobil byl velmi nadějný produkt už ve dvacátých letech minulého století. Všichni tehdy predikovali, že budeme jezdit na elektřinu. Dnes ale máme stále velký problém v akumulaci. Navíc představa, že vyrábíme elektromobily a zaděláváme tak svou planetu jedovatým lithiem, toho se účastnit nechci. Málokdo si v honbě za ekologií uvědomuje, jakou ekologickou zátěž právě elektromobil představuje. Umím si ale představit, a to je i jedna z věcí, do které investujeme, použití palivových článků, které přeměňují vodík přímo na elektřinu.

V čem je jejich výhoda?
Tato technologie umožňuje do určité míry akumulaci energie, konvertuje ji do vodíku a ten využívá jako čisté palivo. Dochází ke slučování vodíku s kyslíkem a z palivového článku odchází jen voda. Je to naprosto čistá technologie a dneska už taková auta jezdí, bohužel jsou strašně drahá. V článcích se využívá platina a používá se jí hodně.

Takže i zde je problém s cenou?
Jde o to, zda se podaří najít levnější technologie výroby palivových článků. Velký potenciál v této oblasti slibuje patent matematicko-fyzikální fakulty. Tudy by mohla vést cesta, ta však bude velice dlouhá. Spalovací motory mají dneska tak vymazlené parametry, že než je něco vysadí ze sedla, bude to ještě hodně dlouho trvat.

Jak dlouho?
I kdyby už dneska komerčně jezdily první takové automobily, tak to bude trvat ještě třicet let, než získají podstatnou pozici na trhu. A ony zatím nejezdí.

Problém řady úsporných technologií je, že jsou ekonomicky smysluplné jenom se státní dotací. Tu je nově možné získat třeba právě na rekuperace. Jakou roli sehrála podpora při kalkulacích, zda se pustit do úsporných technologií?
Jsem ohromným nepřítelem všech dotací, které křiví podnikatelský prostor. Dokážu si představit mechanismus úlev na daních, dotační politika Evropské unie ale ve spoustě oblastí podnikatelský prostor pokřivuje. Snažili jsme se proto přijít s produktem, který by se vyplatil, i pokud by žádné dotace nebyly.

Jak vidíte budoucnost Evropské unie? Hrozí její rozpad, jak někteří předpovídají a jak naznačil třeba brexit?
Jsem zastáncem Evropské unie. Má své mouchy, je těžkopádná, je v ní spousta byrokracie. To se však velmi snadno kritizuje, je potřeba se podívat na přínosy, jako je otevření trhu. Kdybych mohl, tak bych to směřoval ke spojeným státům evropským.

Jak se díváte jakožto technologický podnikatel, který je zároveň k některým typům moderních technologií skeptický, na rozvoj sociálních sítí a třeba na fakt, že umožňují šíření nepravdivých a neověřených zpráv, které měly údajně dopomoci k vítězství Donalda Trumpa?
Spousta lidí se nedokáže na internetu orientovat. Najdete tam mnoho informací i dezinformací, je proto potřeba být obezřetný. Mně osobně se osvědčil mechanismus, že pokud čtu něco, co do sebe až podezřele dobře zapadá, tak je na tom něco divného. Reálný život takový není. Druhá věc, kterou jsem si léty uvědomil, je to, že je mnohem snazší být kritikem než autorem. Kritizovat umí každý, jsou aktivisté a jsou protivisté a protivisté to mají vždy snadnější. Vše je to o základním vzdělání a přístupu k informacím.

Problém tedy není v technologiích?
Problém je vždy v lidech a možná v tom, že technologiím dáváme až příliš velký význam.

Loni jste také část Jablotronu prodal dlouholetému spolupracovníkovi Miroslavu Jarolímovi, to je pro vás nová situace. Jak se vám spolupracuje?
Já jsem firmu vždy vnímal jako štafetu, kterou jednoho dne někomu předám, a na tom pracujeme.

V tuto chvíli vlastníte 60 procent, ty si chcete ponechat?
To ještě uvidím. Narodil jsem se bez Jablotronu a jde mi hlavně o to, aby prosperoval.

Někteří vaši kolegové podnikatelé, kteří prodali své firmy, investují do jiných odvětví nebo se třeba věnují charitě. Jaké plány máte vy?
Snažím pomáhat tam, kde vidím přínos pro společnost. Založili jsme nadaci Jablotronu a část prostředků, které vyděláme, dáváme na to, aby se okolí zlepšilo. Jsem proto hrozně rád, že jsme loni zprovoznili domov pro seniory, který jsme za 150 milionů postavili. Pomáháme ale i v jiných oblastech. Ať už jsou to bezdomovci v Praze, nebo školy v rámci celé republiky.

Zmiňoval jste, že jste uvažoval i o politice.
Zvažoval jsem, zda je správné jít do politiky a pokusit se s establishmentem něco udělat. Jenže potíž je v tom, že stát nemůžete řídit jako firmu. Není váš, máte na to jen chvíli a také si nemůžete vybrat spolupracovníky. Ve volbách vám voliči za spolupracovníky přidělí 50 procent psychopatů.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Hasiči řešili mimořádný počet zásahů, trápí je „neuhasitelné“ elektromobily

Oheň zachvátil brzy ráno nízký průmyslový objekt v Otrokovicích. (23. srpna...

VIDEO Přes šest tisíc případů za loňský rok museli řešit hasiči ve Zlínském kraji. Statisticky jde o...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....