České dálnice dostanou nová svodidla za miliardu. Ilustrační snímek

České dálnice dostanou nová svodidla za miliardu. Ilustrační snímek | foto: Reuters

České dálnice změní vizáž, dostanou moderní svodidla za miliardu

  • 80
České dálnice a rychlostní silnice čeká s velkou pravděpodobností nejrozsáhlejší výměna svodidel v historii. Ředitelství silnic a dálnic má připravené projekty výměny svodidel za 965 milionů na více než sto kilometrech dálnic a rychlostních silnic.

Co je důvodem výměny? Nepodaří se zřejmě vyčerpat všechny peníze z Operačního programu doprava, ze kterého se u nás staví nové dálnice. Ředitelství silnic a dálnic teď jedná o tom, že by se za ušetřené a nevyčerpané peníze vyměnila právě svodidla. Na rozdíl od řady do budoucna plánovaných staveb je totiž výměna svodidel relativně rychlá, a nehrozí tak, že by se peníze nepodařilo prostavět.

Plán zatím není schválen, jde o návrh ŘSD. Podle jeho mluvčí Martiny Vápeníkové jsou vybrány dálniční úseky, které patří do mezinárodní sítě TEN-T. "Jedná se o modernizaci stávajícího stavu, nikoliv prostou údržbu," přiblížila Vápeníková. Na seznamu pro výměnu je například téměř celý úsek dálnice D2 z Brna na Slovensko nebo podstatná část silnice R10 z Prahy do Turnova. Počítá se i s doplněním krajních svodidel na dálnici D8 na některých mostech. Výměnou mají projít hlavně středová svodidla.

Na českých dálnicích jsou zatím různé typy svodidel, normy se však postupně zpřísňují. Zakázka může být lukrativním soustem pro ocelárny: na českém trhu jsou nejčastěji svodidla z produkce ostravského ArcelorMittal nebo rakouského Voestalpine. Podle Slavomíra Vykuse z firmy Svodidla je trendem v dopravních normách instalovat taková svodidla, které zadrží při nárazu bez problémů kamion nebo autobus, aby se nedostal do protilehlého směru.

"Na většině úseků českých dálnic a rychlostních silnic ještě taková svodidla nejsou. Normy se však v poslední době dost zpřísňují," upozornil Vykus. Podle něj jsou naopak na ústupu například lanová svodidla.

Svodidla v Česku snesou srovnání s Německem

František Juráň, jeden z největších odborníků na svodidla v Česku, míní, že na tom tuzemské záchytné systémy nejsou tak špatně, jak si většina šoférů myslí. "Předpisově jsme na tom obdobně jako například Německo," podotkl Juráň. Hlavní je podle něj zlepšení úrovně zadržení ve středovém pásu. "Neměla by nastat situace, aby se vozidlo dostalo do opačného směru přes svodidla," vysvětluje Juráň.

Plán zatím nepočítá s odstraněním lanových svodidel, jež jsou na některých úsecích rychlostních silnic. I přesto, že do středních dělicích pásů jsou odborníky považována za nevhodná, třeba v Dánsku je již i zakázali a odstraňují. "Mají nízkou úroveň zadržení a velkou deformaci, takže do středních dělicích pásů v Česku nepadají v úvahu," dodal Juráň.