Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tříproudových dálnic bude víc. Stát přistaví nové pruhy na D1 a D11

  9:09aktualizováno  9:09
Provoz na českých dálnicích stoupl už natolik, že klasické uspořádání dva pruhy každým směrem přestává stačit. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začalo proto připravovat rozšíření dvou velmi vytížených úseků na šestipruhové uspořádání. Jde o úsek dálnice D11 z Prahy až po exit Jirny a dálnici D1 okolo Brna.

Provoz na dálnici D1 na výjezdu z Prahy 1. července 2016. | foto:  František Vlček, MAFRA

Nejdříve by mohlo dojít na rozšíření dálnice u Brna. ŘSD stavbu naplánovalo do několika etap, které se nacházejí v různých fázích přípravy. Všechny mají už dokumentaci k územnímu rozhodnutí. Před několika týdny podepsalo ŘSD smlouvu s Dopravoprojektem na dodání dokumentace pro stavební povolení pro úsek mezi exity Brno-centrum a Brno-jih.

Podle mluvčího Jana Studeckého je nejdále v přípravě stavba připojení brněnské průmyslové zóny Černovická terasa na dálnici D1. „Pro první etapu stavby máme pravomocné územní rozhodnutí. Územní rozhodnutí pro druhou etapu zatím nenabylo právní moci,“ řekl Studecký. Jen na tomto úseku počítá ŘSD s náklady zhruba 880 milionů korun, stavět by se mohlo v roce 2019.

O rozšíření dálnice kolem Brna se mluví už více než deset let, teprve v posledních letech plány pokračují dopředu. Důvodem většího zájmu může být čím dál větší provoz: mezi exity Brno-centrum a Brno-jih denně projede přes 67 tisíc aut, což z úseku dělá jeden z nejvytíženějších v zemi.

K posunu došlo také v případě plánů na rozšíření dálnice D11 z Prahy po exit Jirny, který se nachází necelých 10 kilometrů od hlavního města. Plány už získaly posudek ministerstva životního prostředí o vlivu rozšíření dálnice na životní prostředí, který se má během prosince projednat s veřejností.

Rozšíření se bude týkat nejstaršího úseku D11, který je dlouhý 8,3 kilometru. Ještě v roce 2010 tu projelo 30 tisíc aut denně, loni podle sčítání dopravy už 45 tisíc. Nárůst přitom nekončí, protože po dostavbě dálnice D35 mezi Opatovicemi a Mohelnicí vznikne alternativní dálniční tah na Moravu, který odvede část provozu z D1 právě na D11.

Zatím jen tři úseky s šesti pruhy

V Česku jsou zatím tři úseky se šestipruhovým uspořádáním. Jeden je na Pražském okruhu, další na D1 z Prahy do Mirošovic a poslední rovněž na D1 mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem. Moravský úsek je přitom velmi málo vytížený – třetí pruh v každém směru je v podstatě zbytečný luxus.

Přidání pruhů může mít dopad především na bezpečnost provozu. Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti je u nás potřeba takových úseků se šestipruhovým uspořádáním potřeba mnohem více. „Z hlediska bezpečnosti je jasný přínos, doprava je plynulejší. V případě nehody či jiné události také nemusí být provoz omezen do jediného pruhu,“ dodal Budský.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.