Dálnice D1. Ilustrační foto

Dálnice D1. Ilustrační foto | foto: MF DNES

Dálnice D1 nebude mít po opravách tři pruhy. Ušetří se 30 miliard

  • 260
Nová "superstrategie" ministerstva dopravy pohřbívá možnost rozšiřovat v rámci rekonstrukce dálnici D1 tak, aby měla k každém směru tři pruhy. Během oprav se pouze o něco rozšíří stávající pruhy.

Informoval o tom deník Aktuálně.cz. Rekonstrukce a úpravy D1 od Mirošovic po Kývalku v délce 160 kilometrů by měla být prvním velkým projektem postaveným formou PPP, neboli partnerství soukromého a veřejného sektoru, kde stavbu financuje firma, která bude mít později určitou dobu příjmy z provozování dopravy.

V současné hospodářské situaci České republiky je verze 3+3 podle Bárty "zbytečně luxusní", píše server. Náklady na přestavbu D1 na šestiproudou dálnici by se vyšplhaly na 50 miliard korun, úspornější verze bude stát zhruba 20 miliard korun, uvedla Denisa Vajskébrová z tiskového odboru ministerstva.

Rekonstrukce nejstarší tuzemské dálnice má přinést větší bezpečnost a plynulost jízdy. Během plánovaných oprav se dálnice rozšíří o tři čtvrtě metru na každé straně. "Šířka jízdního pásu bude rozšířena z nynějších 10,75 metru na 11,5 metru," tvrdí Vajskébrová. Tam, kde to bude možné, se také prodlouží stoupací pruhy, takže kamiony by měly méně překážet. Širší odstavný pruh také podstatně zvýší bezpečnost při odstávkách aut.

D1 získá po rekonstrukci podle Vajskébrové i moderní informační systém včetně SOS hlásek a nouzových zálivů. Upravena bude i kanalizace a sklony vozovky tak, aby z ní lépe odtékala voda hrozící autům smykem. Nový povrch ukončí i bouchání kol o vychýlené spáry segmentů dálnice, takže by se měla snížit i hlučnost provozu.