Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dálnici D3 je už dvacet let. Měří ale jen patnáct kilometrů

  16:32aktualizováno  16:32
Přesně před 20 lety se Jihočeši dočkali první části dálnice D3. Těsně před prázdninami v roce 1991 byl otevřen 3,5 kilometru dlouhý obchvat Tábora - jako úsek dálnice z Prahy do Českých Budějovic. Za dva roky se protáhne do Veselí nad Lužnicí. Další výstavba je ale vzdálená, chybí peníze i vůle politiků.

Část dálnice D3 u Tábora. | foto: Slavomír Kubeš

Celá dálnice z Prahy přes České Budějovice na rakouské hranice má měřit 171 kilometrů a podle slibů politiků už měla dávno stát. Nyní je ale ve výstavbě jen 25 kilometrů mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí, auta by po nich mohla jezdit napřesrok.

Dálnice se tak stala populárním předvolebním tématem všech adeptů zákonodárných komor ze všech politických stran. Na jihu Čech už jim nikdo nevěří.

"Při dosavadním tempu výstavby necelé dva kilometry ročně bychom se celé stavby dočkali za 95 let od jejího zahájení," spočítal dosavadní šnečí postup důležité spojnice jihočeský hejtman Jiří Zimola.

Kolem výstavby D3 je stále mnoho nevyřešených problémů, a to především vedení trasy ve Středočeském kraji a nedostatek peněz ve státní kase.

"Dnes jsme na tom určitě líp než Středočeši. Máme platná územní rozhodnutí na dálnici až do Budějovic. Kousek okolo krajského města se ještě chystá, ale za Budějovicemi už máme zase všechno připravené. U nás není problém s trasováním, dálnice má pevně danou stopu až k hranici do Dolního Dvořiště. Nicméně na stavbu nejsou peníze," objasnil senátor Pavel Eybert, který je předsedou Sdružení pro výstavbu D3 a R4.

Podle ekologických aktivistů je dálnice D3 zbytečná

Českobudějovický primátor Juraj Thoma uvedl, že územní povolení na obchvat Budějovic zatím není pravomocné. "Už ani nechci tipovat, kdy se projedeme po dálnici. Každý ministr totálně předělá plány svého předchůdce a 'úmrtnost' ministrů dopravy je velmi vysoká," řekl.

Podle Pavla Eyberta už byla v úseku D3 mezi Táborem a Veselím prostavěna třetina z desetimiliardového rozpočtu. Stavbaři pracují i o víkendech a svátcích.

"Rozhodujícími jsou stavby velkých mostů přes rybník Koberný, Černovický potok a společný most přes železnici, silnici E55 a Lužnici. Jsou to kolosální díla od délky půl kilometru až přes jeden kilometr," vysvětlil Eybert.

Do dvou let mají tedy Jihočeši naději, že z celkové délky 171 kilometrů dálnice bude dokončeno 40 kilometrů.

Zatímco politici, podnikatelé a motoristé považují odkládanou D3 za brzdu, ekologičtí aktivisté od začátku tvrdí, že je zbytečná. "Kdyby se začalo stavbou obchvatů velkých sídel a rozšířením současné silnice, už jsme mohli mít postaveno až k rakouské hranici," řekl Edvard Sequens ze Sdružení Calla.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vlaková souprava Locomore.
Český dopravce Leo Express vstupuje na německý trh. Koupil Locomore

Český dopravce Leo Express přebírá podle magazínu Spiegel berlínskou železniční společnost Locomore, která je v insolvenci. Jezdit bude na trase mezi Berlínem...  celý článek

Letadlo společnosti American Airlines (ilustrační snímek)
Nový spoj American Airlines propojí Filadelfii s Prahou a Budapeští

Americké aerolinky posilují své spoje do Evropy a přidávají další dvě destinace. Od května příštího roku budou nově létat i z Filadelfie do Prahy a Budapešti....  celý článek

Soukromí železniční dopravci Leo Express a RegioJet (ilustrační snímek)
Máme zájem i o lokálky, řekli soukromí dopravci čtenářům iDNES.cz

České železnice nejsou již téměř deset let doménou státního monopolu Českých drah. Dva největší soukromí dopravci RegioJet a Leo Express přepraví ročně miliony...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.