Ve hře o postavení 27 kilometrů nové dálnice, která má odlehčit D1 a současně zrychlit spojení Čech a Moravy severní variantou, je celkem 14 firem. Ty v pondělí podaly žádost o účast ve druhém kolem výběrového řízení na stavbu dvou úseků dálnice D35. Hodnotící komise teď bude posuzovat, zda splňují kvalifikační požadavky a potom je budou vybírat podle ceny.
Zahraniční hráče přilákal nejspíše velký objem peněz: hodnota obou zakázek je v součtu téměř deset miliard korun. Kromě českých firem, které jsou většinou ve sdružení, mají o české dálnice zájem firmy ze Slovenska, Bosny a Hercegoviny, Turecka, Itálie, Německa a Španělska.
Vyplývá to ze seznamu přihlášených, který v pondělí zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic.
Ve hře je například španělský stavební kolos Corsán - Corviam Construcción, který se přihlásil sám, španělskou firmu Acciona Infraestructuras si přizvala do soutěže společnost Imos Brno. O zakázku usiluje například také italsko - turecké sdružení firem Astaldi a IC Intas. Italská Toto Construzioni se hlásí společně s Geosanem.
Stejné sdružení nabídlo i nejnižší cenu společně s kazašským partnerem na modernizaci jednoho z úseků D1, soutěž ale není dosud uzavřena. Úplným nováčkem je firma Euro-Asfalt sídlící v bosenském hlavním městě Sarajevu.
Kvůli velikosti zakázky šly firmy většinou do sdružení firem, samotnou nabídku podaly jen Skanska, slovenský Doprastav a španělský Corsán - Corviam Construccion.
Dosud největší snahy o český trh mají italské firmy, které byly ale v případě zakázek na modernizaci D1 vyloučeny. Ne vždy se podaří zahraničním hráčům uspět s cenou: například v pondělí zveřejněném pořadí po otevření obálek s nabídkami na D48 Rybí - MÚK Rychaltice Corsán - Corviam nejdražší ze všech (více zde)
ŘSD rozdělilo stavbu na dva úseky. Z Opatovic nad Labem jde o dálnici dlouho 12,6 kilometrů do Časů (více zde), na který navazuje dalších 14,5 kilometrů dálnice do Ostrova (více informací o této stavbě zde). Oba úseky nemají ještě stavební povolení, ŘSD chce začít stavět příští rok.