Na její dokončení nedočkavě čekají snad všichni řidiči na střední a severní Moravě. Co se na stavbě děje teď?
"V současné době jsou hotovy všechny přeložky inženýrských sítí. Děláme práce na dálniční kanalizaci a úpravě svahů pro ozelenění hotových zářezů a násypů. Dokončují se i náhradní výsadby stromů za ty, které jsou vykácené. A to v Lipníku, Hranicích a Bělotíně," řekl Ondřej Šuch, mluvčí společnosti Skanska, která stavbu staví.
Zcela hotovo? Konec roku 2009
Podle něj se se zprůjezdněním trasy Lipník nad Bečvou - Bělotín počítá v roce 2008. Úplné dokončení včetně úprav okolí pak stanoví smlouva na konec roku 2009.
"Ještě máme před sebou nejvíce prací v oblasti Hrabůvky na Hranicku, které budou hotovy letos v červenci. Pro zajímavost, jen objem odtěžené zeminy je zde zhruba 700 tisíc metrů krychlových," doplnil Šuch.
Úsek dálnice D47, který se týká Olomouckého kraje, bude měřit zhruba 16 kilometrů a bude znamenat zásadní zlepšení dopravy mezi jihem a severem Moravy. Součástí nové D47 bude pětadvacet mostů a tři dálniční estakády. Kromě toho plány počítají s odvodněním dálnice, dopravním značením, kamerovým systémem a systémem tísňové komunikace. Se stavbou bude souviset i vybudování několika nových silnic a tří mimoúrovňových křížení.
"Teď pracujeme na dvou mostních estakádách, kde připravujeme betonování mostní konstrukce. Na ostatních mostech probíhají práce na stavbách opěr. Křížení dálnice s vedlejšími silnicemi je řešeno objízdnými trasami. Koncem roku provoz převedeme na nové mosty," doplnil mluvčí.
Příznivci versus odpůrci
Přestože by stavba měla pomoci řadě obcí, které nyní trpí neobyčejně hustou dopravou, objevují se proti ní i její odpůrci. Například v Hranicích jen za čtyři dny podepsalo přes dva tisíce lidí petici proti sjezdu z dálnice do Hranic.
"Když tady ten sjezd bude, tak se v Hranicích zhorší životní prostředí. Doprava zde totiž kvůli sjezdu stoupne o třicet až padesáti procent," řekl Antonín Honysz ze sdružení Zdravé Hranice, které podpisovou akci zorganizovalo.
"Chceme, aby bylo jasné, že více než dva tisíce občanů města si nepřeje další takovou ekologickou zátěž. Dopravy ve městě je už i tak mnoho a nikdo nezohledňuje emise, které by museli dýchat lidé v této lokalitě plné škol, obchodů a domů," dodala za petiční výbor lékařka Eva Vitovská.
Sjezdy z dálnice v nedalekém Lipníku a Bělotíně podle odpůrců stačí. Sdružení Zdravé Hranice proto v minulých dnech vyzvalo zastupitele, aby vedli veřejnou diskusi o dopravním zatížení města.
Vedení Hranické radnice však již v minulosti několikrát zdůraznilo, že o sjezd z dálnice stojí. Sjezd bude totiž v budoucnu sloužit i nové průmyslové zóně, která má vyrůst u vjezdu do Hranic. Hranický starosta Miroslav Wildner (ODS) například nedávno řekl: "To není jenom o sjezdu do Hranic, ale to je hlavně o rychlém výjezdu z Hranic a z okolních obcí na dálnici."
S tím souhlasí i starostové okolních obcí, jako například Střítež nad Ludinou, Olšovec či Bělotín. Na dálniční napojení totiž čekají několik let.
"Chápu sice lidi v Hranicích, ale ti si musejí také uvědomit, že napojení na dálnici není jen záležitost jednoho města, ale celého regionu," uvedl například starosta Stříteže nad Ludinou Zdeněk Lév. Podle něj počet obyvatel jen v jeho obci rapidně klesá a pokud se Střítež do budoucna lépe dopravně nezpřístupní, bude tento trend v dalších letech pokračovat.
Někteří si však stěžují, jde jim o přírodu
Na dálnici nedočkavě čekají i v hranické místní části Slavíč, a to kvůli neúnosné dopravě, která přes zdejší silnice odvádí tranzitní dopravu z Olomouce na Ostravu. "My jsme od začátku pro, nám se spuštěním dálnice uleví," řekl předseda místního osadního výboru Jiří Trna.
Dálnice D47 je první stavbou svého druhu v České republice, která je stavěna průběžně od prvního až po poslední kilometr. Po jejím dokončení se v roce 2009 doplní chybějící dálniční připojení Ostravy na stávající dálniční síť České republiky.
Kvalitním dálničním připojením ostravsko-karvinské aglomerace se tak vytvoří předpoklad pro vstup významných investorů do regionu. Stavbou se zároveň propojí i mezinárodní trasa Katovice–Bohumín–Ostrava–Brno–Vídeň.