Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

NKÚ prověřil stavbu D8: má 15 let zpoždění, chybí 17 km a cena roste

  8:18aktualizováno  8:18
Výstavba dálnice D8 z Prahy do Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem má 15 let zpoždění. Stále chybí posledních 17 kilometrů mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, úsek vede přes území ohrožené sesuvy půdy. Průtahy stavby cenu úseku navíc zdražují, zjistil ve svém šetření Nejvyšší kontrolní úřad.

Dálnice D8 stále není dostavěná. Dokončená přitom měla být už v roce 2002 | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Dosud za zmíněný úsek stát zaplatil přes 14 miliard korun, přičemž odhad z roku 1993 počítal zhruba se třemi miliardami, uvedl dále Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

Za zpožděním podle ministerstva dopravy stojí především soudní spory o vedení trasy dálnice. „Nyní se staví podle harmonogramu a platí, že dálnice bude dokončena letos v prosinci,“ sdělil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Fotogalerie

Soud se při sedm let trvajícím řízení, které skončilo v roce 2010, zabýval tím, jestli rozhodnutí o umístění stavby tohoto úseku dálnice nebylo nezákonné.

„Správní orgán, který stavbu dálnice povolil, ale soudu poskytl jen fragment potřebného spisu, protože jeho podstatnou část ztratil,“ upozornili kontroloři.

Krajský soud v Ústí nad Labem tak rozhodnutí o umístění stavby dálnice zrušil, protože ho nemohl přezkoumat, což dokončení úseku oddálilo.

NKÚ ve zprávě dále uvádí, že za zpoždění při stavbě úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi může také podcenění příprav výstavby, vedení dálnice přes nestabilní území a pomalá sanace sesuvu půdy. Ředitelství silnic a dálnic navíc nepředložilo ke kontrole dokumenty o opatřeních, jež by snížila riziko ohrožení dálnice sesuvem. Sdělilo pouze, že dodrželo veškeré zákonné požadavky a předpisy.

Stavba je v „závěrečné fázi“

V polovině roku 2013 se poblíž obce Dobkovičky sesunul půl kilometru dlouhý pás půdy a poničil dálnici i železniční trať. Podle harmonogramu, který vzala na vědomí vláda, mělo ŘSD dokončit sanaci sesuvu nejpozději na přelomu let 2014 a 2015. Dosud však neskončila, podotkli kontroloři.

Stavba D8

1990: Řehlovice - Trmice; 4,2 km

1993: Zdiby - Úžice; 9,6 km

1996: Úžice - Nová Ves; 8,9 km

1998: Doksany - Lovosice; 12,7 km

2001: Nová Ves - Doksany; 17,2 km

2006: Trmice - Německo; 23,3 km

Nedokončeno: Lovosice - Řehlovice; 16,5 km

Ministerstvu vytýkají, že analýzu příčin sesuvu zadalo až po dvou a půl letech, ačkoli již v roce 2013 mělo ŘSD k dispozici dokumenty, z nichž vyplývá, že se na něm významně podílela voda přitékající z blízkého lomu Dobkovičky. NKÚ rovněž upozornil, že se blíží poslední termín pro podání žaloby, která by umožnila vymáhat náhrady škod a výdaje za sanaci. ŘSD žalobu podalo a stamilionovou náhradu žádá po provozovateli blízkého lomu.

Zpráva poukazuje také na to, že začátkem letošního roku stále chyběla na posledním stavěném úseku dálnice více než polovina stavebních objektů, na 46 z nich se navíc ještě ani nezačalo pracovat. Na dokončení stále například stále čeká most mezi tunely u obce Dobkovičky. Podle mluvčího je ale most těsně před dokončením stejně tak, jako je v závěrečné fázi sanace sesuvu.

„Takzvané stavební objekty, o nichž hovoří NKÚ, jsou bezpečnostní a technické prvky, jako je například nádrž na požární vodu, dopravní značení a bezpečnostní prvky, které se instalují především do tunelů, a to na samý závěr celé stavby. Formálně jsou ale považovány za tzv. jednotlivé stavební objekty,“ uvedl Neřold.

V roce 2004 ministerstvo dopravy ve své dokumentaci odhadlo, že jeden kilometr dálnice bez mostů a tunelů vyjde zhruba na 120 milionů korun, v roce 2008 už tuto cenu přehodnotilo na 345 milionů korun. Podle posudku ČVUT z roku 2010 lze navíc odhadnout, že každý rok, kdy úsek není v provozu, znamená celospolečenskou ztrátu 680 milionů korun, uzavírá zpráva NKÚ.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.