Dálnice D8 stále není dostavěná. Dokončená přitom měla být už v roce 2002

Dálnice D8 stále není dostavěná. Dokončená přitom měla být už v roce 2002 | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

NKÚ prověřil stavbu D8: má 15 let zpoždění, chybí 17 km a cena roste

  • 47
Výstavba dálnice D8 z Prahy do Ústí nad Labem a dále k hranicím s Německem má 15 let zpoždění. Stále chybí posledních 17 kilometrů mezi Lovosicemi a Řehlovicemi, úsek vede přes území ohrožené sesuvy půdy. Průtahy stavby cenu úseku navíc zdražují, zjistil ve svém šetření Nejvyšší kontrolní úřad.

Dosud za zmíněný úsek stát zaplatil přes 14 miliard korun, přičemž odhad z roku 1993 počítal zhruba se třemi miliardami, uvedl dále Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ).

Za zpožděním podle ministerstva dopravy stojí především soudní spory o vedení trasy dálnice. „Nyní se staví podle harmonogramu a platí, že dálnice bude dokončena letos v prosinci,“ sdělil mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Fotogalerie

Soud se při sedm let trvajícím řízení, které skončilo v roce 2010, zabýval tím, jestli rozhodnutí o umístění stavby tohoto úseku dálnice nebylo nezákonné.

„Správní orgán, který stavbu dálnice povolil, ale soudu poskytl jen fragment potřebného spisu, protože jeho podstatnou část ztratil,“ upozornili kontroloři.

Krajský soud v Ústí nad Labem tak rozhodnutí o umístění stavby dálnice zrušil, protože ho nemohl přezkoumat, což dokončení úseku oddálilo.

NKÚ ve zprávě dále uvádí, že za zpoždění při stavbě úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi může také podcenění příprav výstavby, vedení dálnice přes nestabilní území a pomalá sanace sesuvu půdy. Ředitelství silnic a dálnic navíc nepředložilo ke kontrole dokumenty o opatřeních, jež by snížila riziko ohrožení dálnice sesuvem. Sdělilo pouze, že dodrželo veškeré zákonné požadavky a předpisy.

Stavba je v „závěrečné fázi“

V polovině roku 2013 se poblíž obce Dobkovičky sesunul půl kilometru dlouhý pás půdy a poničil dálnici i železniční trať. Podle harmonogramu, který vzala na vědomí vláda, mělo ŘSD dokončit sanaci sesuvu nejpozději na přelomu let 2014 a 2015. Dosud však neskončila, podotkli kontroloři.

Stavba D8

1990: Řehlovice - Trmice; 4,2 km

1993: Zdiby - Úžice; 9,6 km

1996: Úžice - Nová Ves; 8,9 km

1998: Doksany - Lovosice; 12,7 km

2001: Nová Ves - Doksany; 17,2 km

2006: Trmice - Německo; 23,3 km

Nedokončeno: Lovosice - Řehlovice; 16,5 km

Ministerstvu vytýkají, že analýzu příčin sesuvu zadalo až po dvou a půl letech, ačkoli již v roce 2013 mělo ŘSD k dispozici dokumenty, z nichž vyplývá, že se na něm významně podílela voda přitékající z blízkého lomu Dobkovičky. NKÚ rovněž upozornil, že se blíží poslední termín pro podání žaloby, která by umožnila vymáhat náhrady škod a výdaje za sanaci. ŘSD žalobu podalo a stamilionovou náhradu žádá po provozovateli blízkého lomu.

Zpráva poukazuje také na to, že začátkem letošního roku stále chyběla na posledním stavěném úseku dálnice více než polovina stavebních objektů, na 46 z nich se navíc ještě ani nezačalo pracovat. Na dokončení stále například stále čeká most mezi tunely u obce Dobkovičky. Podle mluvčího je ale most těsně před dokončením stejně tak, jako je v závěrečné fázi sanace sesuvu.

„Takzvané stavební objekty, o nichž hovoří NKÚ, jsou bezpečnostní a technické prvky, jako je například nádrž na požární vodu, dopravní značení a bezpečnostní prvky, které se instalují především do tunelů, a to na samý závěr celé stavby. Formálně jsou ale považovány za tzv. jednotlivé stavební objekty,“ uvedl Neřold.

V roce 2004 ministerstvo dopravy ve své dokumentaci odhadlo, že jeden kilometr dálnice bez mostů a tunelů vyjde zhruba na 120 milionů korun, v roce 2008 už tuto cenu přehodnotilo na 345 milionů korun. Podle posudku ČVUT z roku 2010 lze navíc odhadnout, že každý rok, kdy úsek není v provozu, znamená celospolečenskou ztrátu 680 milionů korun, uzavírá zpráva NKÚ.