Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Dálnice D8 se zase opozdí. Ministerstvo zvažuje, že dotace utratí jinde

  10:29aktualizováno  10:29
Dálnice D8 čelí dalším potížím, které mohou opět znamenat oddálení jejího dokončení. Ministerstvo dopravy zvažuje krizový scénář kvůli obavám, že dálnice nebude do roku 2015 hotová a Česko by muselo vracet evropské dotace. Podle původních plánů se už přitom po dálnici mělo jezdit.
Stavba dálnice. Ilustrační foto

Stavba dálnice. Ilustrační foto | foto: Martin Stolař, MAFRA

"V tuto chvíli nemáme jistotu, že se dálnice stihne do roku 2015 postavit," připustil náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl.

Peníze na D8

Z celkového rozpočtu 13,8 miliardy korun na stavbu dálnice D8 platí Evropská unie 8,1 miliardy korun.

Stavba úseku dálnice D8 přes České středohoří je zatím hotová téměř z poloviny, z šestnácti kilometrů chybí povolení na zhruba čtyři kilometry.

Dosud je prostavěno zhruba pět miliard korun.

Balík více než osmi miliard korun, kterými stavbu platí  Evropská unie přes Operační program Doprava (OPD), by museli úředníci přesunout na jiné silniční stavby.

Ministerstvo proto už začalo hledat náhradní projekty, které by mohly z osmimiliardového dotačního balíku čerpat. Problémem však je, že stát nemá vlastní peníze, které jsou při spolufinancování staveb dotacemi nezbytné.

Podle předsedy sněmovního podvýboru pro dopravu Petra Bendla jde o rozhodnutí, které musí být vyřešené v řádu několika týdnů. "Záleží především na vyhodnocení míry rizik ze strany ministerstva, jak moc nám hrozí, že o peníze jinak přijdeme," uvedl Bendl.

Termín dokončení ohrožují spory

Ředitelství silnic a dálnic žádá znovu o sloučené územní rozhodnutí a stavební povolení, které by umožnilo mít už papíry na stavbu i posledního zbytku dálnice. Tyto dokumenty by mohly být kompletní během června.

Problémový úsek dálnice D8

Problémový úsek dálnice D8

"Od vydání stavebního povolení jsme schopni dálnici dostavět do 38 měsíců," tvrdí mluvčí Ředitelství silnic a dálnic. Dálnice by tak mohla být hotová nejdříve na podzim roku 2014. Další zdržení by ovšem už znamenalo nesplnění termínu.

Ekologové sice slibují, že už neplánují další žaloby ani odvolávání, podle náměstka Hampla však v tuto chvíli běží ohledně stavby ještě další spory, které blíže nespecifikoval a které ohrožují konečný termín dokončení.

Pokud by dálnice přišla o evropskou dotaci, musel by ji stát dokončit kompletně ze svého. Vzhledem k nedostatku peněz ve státní kase však není jasné, zda by se stavba dál nezpomalila.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Uchazeči se do tendru na mýto za 29 miliard mohou hlásit o 10 dní déle

Ministerstvo dopravy posunulo o deset dní na 24. srpna termín, do kterého mohou uchazeči v tendru na provoz elektrického mýta pro období po roce 2019 podávat...  celý článek

Osobní železniční dopravu mezi Prahou a Ostravou poskytují nově tři...
První třídou jezdí stále více lidí, cestující si za pohodlí rádi připlatí

Roste zájem o dražší jízdenky ve vlacích. Češi si ochotněji připlácí za pohodlnější jízdu a nadstandardní zacházení. Počet cestujících v první třídě vzrostl...  celý článek

Dlouhý vlak do Rumunska
VIDEO: Půlkilometrový vlak RegioJetu se vydal na cestu do Rumunska

Soukromý dopravce RegioJet vypravil v úterý v podvečer svůj nejdelší vlak v historii. Souprava míří do rumunského Eibentálu, kam veze více než tisíc hudebních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.