Tentokrát na neurčito, což vzhledem k zpochybněním projektu od poradců může vést i k jeho zániku. Proti podepsání složitých smluv se podle informací MF DNES připojili právníci kabinetu v čele s místopředsedou vlády Pavlem Rychetským.
"Ministr nedostal souhlas k podpisu dohody. Ta se zatím podepisovat nebude. Je potřeba na ní dále pracovat," řekl mluvčí vlády Libor Rouček.
Hlavní argument stavby dálnice soukromou cestou - totiž jeho rychlost - se tak vytrácí. Původně měla začít firma Housing and Construction stavět dálnici již od května. To ve svém propagačním materiálu přiznává i Housing and Construction.
"Program je závislý na podpisu realizační dohody vládou v dubnu 2002," píše se ve studii. "Je pravda, že je tu posun, ale jsme stále připraveni projekt zahájit," uvedl Jan Binar z Housing and Construction.
Aby se však vládní představitelé mohli před severomoravskými voliči představit v příznivějším světle, přišel kabinet s šalamounským řešením. Namísto stavby celé osmdesátikilometrové dálnice z Lipníku nad Bečvou do Ostravy se začne ze státních peněz narychlo alespoň dvoukilometrový úsek mezi Ostravou a Hrušovem.
Ten je však podle odborníků připraven již několik měsíců a jsou na něj vyčleněny i peníze. Podle neschváleného návrhu měla stavba osmdesátikilometrového úseku dálnice mezi Lipníkem a polskými hranicemi stát 49,8 miliardy korun, a to včetně více než pětimiliardové rezervy.
Stát měl splácet dálnici kombinací stálých plateb a šedého mýtného od roku 2007 po dobu 25 let a poté ji od investora a provozovatele převzít. Roční splátky v předloženém modelu vycházely zhruba na 5,7 miliardy korun.
MF DNES ze zdrojů z Úřadu vlády získala dopis, který premiérovi Miloši Zemanovi napsali zástupci firmy Mott MacDonald (poradce státu pro jednání s investorem) a který projekt tvrdě kritizuje. Cena projektu je podle poradce nadsazena.
"Při akceptovatelném rozdělení rizik měla být o 28 až 30 miliard korun nižší," píše se v dopise.
Než stát převezme dálnici, odpovídá investor i za údržbu. Je na něm také platba pojištění. Stát odpovídá zejména za včasné přípravné práce včetně stavebních povolení. Hlavním argumentem vlády pro přímé zadání zakázky měla být její rychlost. Ale tento argument poradenská společnost Mott MacDonald napadá.
"Je velmi zarážející, že vláda kromě nedostatku financí zdůvodňuje rozjezd projektu i časovým hlediskem, přičemž část stavby je již několik měsíců připravena a finanční zdroje jsou na její první část zajištěny ve Státním fondu dopravní infrastruktury," stojí ve stanovisku Mott MacDonald.
Poradce zároveň napadá rizika projektu, která měl převzít stát - zejména pokud jde o rychlý průběh vydávání stavebních povolení. "Technická nepřipravenost projektu je jeho základním problémem," píše se v dopise adresovaném Miloši Zemanovi.
Investor naopak tvrdí, že cena je výsledkem kompromisu. "Smlouva odpovídá všem standardům. Ministr dopravy nezpochybnil podepsání smlouvy do voleb," uvedl Binar. Podle informací MF DNES jsou však výhrady vládních právníků tak značné, že je stavba vážně zpochybněna. Proti dálnici bez výběrového řízení se navíc staví ODS i Koalice.