Dálnice v rukou soukromníků. Vláda zkusí píseckou D4 dostavět modelem PPP

  14:10
Dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem mají dostavět soukromníci. Stát zjistil, že ho tzv. PPP model financování vyjde levněji. O spojnici mezi Středočeským a Jihočeským krajem se bude i po dokončení desítky let starat právě stavební firma, která tepnu vystavěla. Státu ji předá až po čtvrt století.

Pro řidiče by se měnit nic nemělo: i když půjde o „soukromou dálnici“ z pohledu péče o ni, bude zařazená do sítě českých zpoplatněných silnic a bude na ní platit dálniční známka. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Ministerstvo dopravy pokročilo ve svých plánech nechat výstavbu i péči o některé silnice zcela na soukromnících. Vláda v úterý schválila materiál, podle kterého by soukromý kapitál měl zajistit pokračování silnice D4 od Příbrami na jih Čech.

Stát si vytipoval pokračování vytížené silnice jako pilotní zakázku pro takzvaný PPP projekt. Jde o zapojení soukromého kapitálu do výstavby pro stát.

Stavba už příští rok?

Do soutěže má jít silnice o délce 32 kilometrů v úseku Háje–Mirotice, kde zatím vede silnice první třídy. „Dokončení těchto úseků dálnice D4 významně přispěje ke kvalitnějšímu kapacitnímu dopravnímu spojení mezi Středočeským a Jihočeským krajem a propojení řady významných aglomerací,“ vysvětluje ministerstvo dopravy svůj plán.

Úseky silnic R7 a R4 (od roku 2016 jako D7 a D4) vytipované ministrem Ťokem, které by měly stavět a provozovat soukromé firmy.

Stavba nové dálnice by měla začít v červnu příštího roku, což se může jevit jako dost odvážný termín. Ministerstvo dopravy zatím ještě soutěží poradenskou firmu, která bude s přípravou pilotního projektu státu pomáhat. Všechny nové úseky mají být hotové v roce 2021.

Až dosud se české silnice stavějí tak, že stát vybírá zvlášť projektanty a pak stavební firmu, která silnici postaví. V případě PPP stát vypíše soutěž v podstatě jen na to, že má mezi Háji a Miroticemi stát silnice, a nechá na dodavatelích, jakým způsobem ji postaví. Vítězná firma se o silnici bude dál starat – pokud se rozbije dříve, bude to její problém, stát bude platit fixní částku a po 25 letech má tepnu předat v bezvadném stavu.

Dodavatele, který se v terminologii PPP projektů nazývá koncesionář, bude stát teprve hledat. Stát analýzou od poradenské firmy PwC zjistil, že ho PPP model vyjde levněji, než když si bude stavět dálnici sám – celkem má ušetřit půl miliardy korun, navíc bude mít jistotu, že bude dálnice po celou dobu v perfektním stavu.

Pro řidiče by se měnit nic nemělo: i když půjde o „soukromou dálnici“ z pohledu péče o ni, bude zařazená do sítě českých zpoplatněných silnic, tedy na ní bude platit dálniční známka.

Pro stavební firmy půjde o zajímavé sousto, protože cena za stavbu a její provoz činí celkem 24,8 miliardy korun. Na první pohled je částka vysoká, samotné náklady na stavbu totiž stát odhadl jen na sedm miliard korun, jde ale i o cenu peněz – analýza počítá s pětiprocentním úrokem a splátkami kolem 800 až 900 milionů korun ročně. Dálnice bude patřit státu, ale odpadne dohadování o reklamacích.

Slováci PPP chválí

„Rozdíl mezi celkovou platbou a náklady na stavbu může vypadat na první pohled obří. Je potřeba si ale uvědomit, že je to rozložené do třiceti let včetně inflace, kompletní údržby i oprav. Takto stát zatím nepřemýšlí, nikdo nevidí celková čísla, kolik stojí provoz silnic v horizontu delším než pár let,“ říká Tomáš Janeba, šéf Asociace pro rozvoj infrastruktury. Ta za PPP projekty dlouhodobě lobbuje, jako příklad uvádí jejich úspěch ve Velké Británii.

PPP projekty u nás nemají dobrou pověst i kvůli tomu, že první z nich skončily dříve, než se vůbec začaly stavět. Mediálně nejznámější je asi případ PPP projektu na modernizaci části střešovické vojenské nemocnice. Projekt se nakonec neuskutečnil a stát musel zaplatit vítěznému Metrostavu 145 milionů korun jako odškodné.

Ve světě je přitom stavění metodou PPP běžné, jen v roce 2014 se v celé Evropě uzavřelo 15 podobných projektů. Dobrou zkušenost mají s PPP například na Slovensku, kde takto postavili úsek 52 kilometrů rychlostní silnice R1 do Banské Bystrice, zakázku dostala na starost Eurovia. Nedávno Slováci uzavřeli tendr na PPP projekt na obchvat Bratislavy.

Stát přemýšlí i o dalších silnicích pro možnost financování formou PPP. Podle mluvčího Tomáše Neřolda je v hledáčku dokončení dálnice D7 z Prahy do Chomutova. „Má blízko k naplnění základních předpokladů pro proveditelnost formou PPP, tedy vydaná územní rozhodnutí na souvislé úseky, pokročilejší stav majetkoprávní přípravy,“ dodal Neřold. Navíc se nedá čekat, že by na její výstavbu šlo získat evropské peníze, protože není zařazená do páteřní sítě TEN-T.

Odborníci použití PPP vítají a doufají, že se odpor vůči takovému financování podaří zlomit. „U velkých projektů se vyplatí mít partnera dlouhodobě odpovědného za výsledek vlastní práce,“ říká Janeba. Podle něj všechny bývalé kauzy spojené s výstavbou silnic PPP u nás vznikly jen proto, že nikdo nenesl skutečnou odpovědnost za práci investora.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Kapesní reaktory ty velké nenahradí. Spíše uhelné elektrárny a teplárny

28. března 2024

Premium První malý jaderný reaktor v Česku by měl vyrůst v Temelíně. ČEZ chce do konce roku vybrat...

OBRAZEM: Proč na českých bankovkách chyběly ženy a co skrývá pětitisícovka

28. března 2024

Nad podobou českých bankovek se pozastaví málokdo, skrývají ale pozoruhodné příběhy i detaily....

Kanadě dochází javorový sirup, zásob má nejméně za šestnáct let

27. března 2024

Kanadské rezervy javorového sirupu se loni zmenšily na 3,1 milionu kilogramů, celkově jsou přitom...

Stávka zažehnána. Aerolinky Lufthansa se dohodly s odbory na mzdách

27. března 2024  19:40

Německé aerolinky Lufthansa a odbory Verdi se dohodly na nových mzdových a pracovních podmínkách...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...