Zakonzervování více než padesátky staveb nastane v případě, že bude muset ministerstvo dopravy šetřit stejně jako ostatní resorty. To by znamenalo, že Fond dopravní infrastruktury, z něhož jdou na dálnice peníze, bude mít příští rok k dispozici o 20,3 miliardy korun méně než letos.
Mezi nejdůležitější stavby, na něž by si řidiči museli počkat, je například dokončení zhruba třicetikilometrového úseku dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Hodějovic u Českých Budějovic, spoj R3 na česko-rakouské hranice, obchvat obce Líbeznice severně od Prahy nebo některé úseky R6, R7 a R49.
rozpočet SFDI2010: 50,75 mld. * Státní fond dopravní infrastruktury bude mí na příští rok k dispozici o 20,3 miliardy Kč méně. * v částce není zahrnuto snížení výdajového rámce o 3,6 mld. Kč. |
Prioritu má naopak dostavba úseku R 35 z Hradce Králové do Mohelnice, rozšíření a rekonstrukce dálnice D1, silnice R48 od Frýdku-Místku do Polska nebo dokončení obchvatu kolem Prahy.
Ministerstvo dopravy si stěžuje, že má rok od roku méně peněz na dopravní stavby. A nyní tvrdí, že k tomu, aby nemuselo zakonzervovat 41 staveb, na které nepřispívá Evropská unie, potřebuje minimálně o 2,76 miliardy korun navíc. V ideálním případě, kdy by chtěl resort budovat i nové stavby, s nimiž počítá ve své strategii, ale potřebuje mnohem více.
"Optimální potřeba navýšení finančních prostředků v roce 2011 pro zachování rozvojového investičního programu dle strategie výstavby do roku 2025 činí 33 miliard korun," píše se v dokumentu.
V případě osmi dopravních staveb spolufinancovaných z EU by navíc hrozilo, že Česko přijde o dotace ve výši 2,5 miliardy korun, protože tyto projekty podle pravidel nemohou být financovány pouze penězi z Bruselu. Hodnota těchto staveb je dvojnásobná, tedy 5 miliard korun.
"Bez doplnění finančních prostředků ve výši 2,66 mld. Kč nebude možno v roce 2011 čerpat cca 6,6 mld. Kč a vlivem posunu v realizaci staveb a 15 mld. Kč v dalších letech," píše se v materiálu, který ministr dopravy Vít Bárta předkládá do vládního připomínkového řízení.
Státní fond dopravní infrastruktury musí podle představ vlády hospodařit s výrazně štíhlejším rozpočtem. Zatímco loni to bylo 50,8 miliardy korun, příští rok je to jen 30,7 miliardy. "Navrhovaný rozpočet pro rok 2011 znamená faktický pokles výdajů do dopravní infrastruktury o cca 40 %," stojí v dokumentu, jehož dopady se na poslední chvíli snaží zástupci stavebních firem zmírnit.
Vybrané stavby, které se zakonzervují | |
R3 v úseku od Třebonína (pod Českými Budějovicemi) na státní hranice | Zastavení přípravy PPP projektů. Úsek s výskytem častých smrtelných nehod |
Obchvat obce Líbeznice (nedaleko D8 na severu od Prahy) | Obchvat má ulevit přetíženému průtahu obcí a být napojením na D8 a I/9) |
R6 |
U úseku do Pavlova hrozí penále z prodlení |
R7 Postoloprty - MÚK Bitozeves | Nedokončení připojení R7 na průmyslovou zónu, nepřipojí se na I/13 |
D3 Veselí nad Lužnicí - České Budějovice |
Zastavení přípravy PPP, úsek s výskytem častých smrtelných dopravních nehod. |
R49 Hulín - Fryšták (napojení D1 z Kroměříže) |
Úsek má sloužit k napojení Zlínského kraje na dálniční síť, je spojnicí na Slovensko, průmyslovou zónu Holešov |
Železniční uzel Brno, modernizace průjezdu a 1. část nádraží | Zastavení přípravy a nezahájení realizace stavby. |
D8 Lovosice - Řehlovice |
Spolufinancuje EU. Mezinárodní spojení Praha - Drážďany se zpozdí minimálně o dva roky |
D47 Bohumín - státní hranice |
Hrozí ztráta prostředků EU |
D1 Mořice - Kojetín, II. etapa | |
Optimalizace železniční trati Planá u M. Lázní - Cheb | Hrozba ztráty prostředků z EU |