Už tento pátek odstartuje podzimně-zimní maraton přestřihávání pásek. U Plzně bude otevřen poslední chybějící úsek dálnice D5. Ředitelství silnic a dálnic dokonce při této příležitosti vydává publikaci o D5.
Celý tah dlouhý 151 kilometrů propojí Prahu, Plzeň a německou dálnici A6. Nově otevíraný úsek se může pochlubit jednou raritou – prvním, 380 metrů dlouhým, dálničním tunelem v Česku. Předčasné vánoční dárky dostanou pak obyvatelé Hradecka a Ústecka. Těsně před koncem roku se totiž otevřou dva dálniční úseky, které se zasloužily o letošní rekord.
Napojení do Německa
D11 bude nově končit pár kilometrů před Hradcem Králové, D8 pak spojí Ústecko s německou hranicí. Chybět tak bude pouze komunikace přes České středohoří, která bude hotová nejdříve za tři roky.
V příštím roce se stavební technika přesune hlavně na Moravu a do Slezska. "Bude pokračovat výstavba dálnice D47 a rychlostní silnice R48 z Frýdku-Místku na polské hranice," uvedl šéf Ředitelství silnic a dálnic ČR Petr Laušman.
Ostravská D47 by měla být kompletně otevřená nejpozději v roce 2009. "Po napojení na stávající dálnici D1 získá stejné jméno i dosavadní D47," doplnil Laušman. Peníze na stavbu silnic, železnic a vodních cest rozděluje Státní fond dopravní infrastruktury. "V roce 2007 budeme hospodařit s 59,5 miliardy," sdělil jeho šéf Pavel Švagr.
Fond může být při výstavbě rok od roku štědřejší, kvůli vysychajícímu přílivu peněz z privatizace však nastávají problémy s příjmy. "Od roku 2000 do roku 2005 jsme díky privatizaci získali přes sto dvacet miliard korun," přiblížil Švagr.
Stávající výnosy ze silniční daně, části spotřební daně z minerálních olejů a příjem z dálničních známek kasu fondu zdaleka nezaplní. Pokud se v příštím roce nepodaří uskutečnit privatizaci části ČEZ nebo Letiště Praha, bude muset jít přes třicet miliard do dopravní infrastruktury na vrub státního rozpočtu.
"V příštím roce dostaneme poprvé peníze z mýta. Do budoucna by do fondu mohl být odváděný mnohem větší podíl daně z minerálních olejů," dodal Švagr. Mezi minerální oleje patří především benzin a nafta. Dosud získává fond přibližně devět procent z daně. Švagr by přivítal navýšení alespoň na čtyřicet.
Motoristé mohou za nové úseky dálnic děkovat i Evropské unii. "Na roky 2007 až 2013 můžeme získat pomoc ve výši až 161 miliard korun," řekl náměstek ministra dopravy Ondřej Jašek.
Má to však jeden háček. Unie uhradí velkou část nákladů, až když je silnice dokončená. Stavby je proto nutné tzv. předfinancovat. "Právě zajištění těchto prostředků může být problémem," upozorňuje Jašek.
Jako jedno z možných řešení nabízí Jašek úvěr od Evropské investiční banky. V konečném výsledku by nám tak Evropa půjčovala peníze, které by nám za několik let sama uhradila v dotacích.
Peníze by neměly téct pouze do betonu a železa. Ministerstvo počítá s tím, že se bude rozvíjet i telematika, neboli inteligentní dopravní systémy. Ty by mohly řidiče například informovat, který pruh dálnice jede při zácpě nejrychleji. "Na jaře bychom chtěli spustit pilotní projekt na dálnici D8," přislíbil Jašek.