Šestikilometrový úsek dálnice D1 (dříve nazývané D47) byl dokončen už letos v červnu a podle plánů měl začít okamžitě sloužit fotbalovým fanouškům mířícím na šampionát do Polska.
Jenže právě na polské straně hranice se objevil problém, nedostavěný most v úseku Mszana – Swierklany nedaleko česko-polských hranic. Polské Generální ředitelství silnic a dálnic most dočasně nahradí zhruba desetikilometrovou objížďkou. Ta bude otevřená pouze pro auta do 3,5 tuny (více o problémech s mostem čtěte zde).
Toto omezení bude podle ŘSD pro řidiče řádně vyznačeno již na české D1. Polská strana předpokládá plné otevření své A1 v létě 2013.
"Otevření úseku má vedle odvedení dopravy z obydlených oblastí v místě také zásadní význam z pohledu celkového mezinárodního silničního propojení České republiky," uvedla mluvčí ŘSD Nina Ledvinová.
Nově zprovozněný úsek na dálnici D1 z Bohumína je již čtvrtým dálničním hraničním přechodem v Česku. Prvním byl v roce 1980 na dálnici D2 směrem na Bratislavu. V roce 1997 bylo otevřeno propojení dálnic D5 a A6 na trase Praha – Norimberk, v roce 2006 následovalo druhé propojení s německou dálniční sítí na trase Praha – Drážďany.
Polská A1 výhledově povede až do Gdaňsku u Baltského moře, již nyní ale křižuje dálnici A4 na trase Vratislav – Krakov.
Z mezinárodního hlediska se nový úsek dálnice D1 stává významnou součástí evropské dálniční sítě ve směru sever-jih. "Hraniční úsek dálnice u Bohumína je zároveň poslední stavbou v rámci projektu dálnice D47. Jeho první úsek v délce 17 km byl otevřen v roce 2007 v části Ostrava – Bohumín a nyní je zprovozněno celých 80 km. V rámci celého tahu dálnice D1 Praha – Brno – Ostrava – Polsko v délce 377 km již tedy zbývá dobudovat pouze úsek Říkovice – Lipník nad Bečvou u Přerova," říká generální ředitel ŘSD David Čermák.
Stavba otevíraného úseku o délce 6 113 metrů stála české daňové poplatníky podle ŘSD dvě miliardy a 675 milionů korun.