Mýtné pro cizince prosazuje především bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), záměr má ale i podporu německé veřejnosti. Plán CSU, aby si němečtí řidiči mohli odečíst poplatek za použití dálnice z daní, by ale podle některých expertů byl v rozporu s evropskými pravidly.
Model s dálničními známkami by podle Focusu už na překážky na evropské úrovni narazit neměl. Tento spor poukazuje na potřebu začít v rámci Evropy řešit soulad tradičních daňových systémů a mýtného, řekl ČTK Ondřej Zaoral z poradenské společnosti Inoxive, která se problematikou dálničního zpoplatnění zabývá.
Osobáky platí skoro všudeNěmecko je poslední velkou evropskou tranzitní zemí, kde řidiči osobních vozů za jízdu po dálnicích neplatí. Bezplatné dálnice pro osobní auta jsou dále v Dánsku, Estonsku, Finsku, v Nizozemí, Lichtenštejnsku, Lucemburku, Monaku a ve Švédsku. |
Argumenty, že němečtí uživatelé za dálnice platí už ve spotřební dani, kdežto cizinci nikoliv, podle něj spíše povede k tomu, že bude Evropská komise chtít, aby země spíše omezila lokální zdanění formou spotřební daně nebo daně z vozidla.
CDU/CSU a SPD si od zavedení dálničních známek slibují získání dodatečných sedmi miliard eur (180 miliard korun) ročně do státního rozpočtu. Peníze by měly sloužit k investicím do dalšího rozvoje dopravní infrastruktury. Strany podle Focusu usilují i o rozšíření platnosti mýtného pro nákladní automobily. Podle záměrů CDU/CSU a SPD by se mělo mýtné nově vztahovat už na vozidla s užitnou hmotností od 7,5 tuny; v současnosti je hranice 12 tun.
Strany uvažují i o tom, že by se zpoplatnilo více silnic. V současnosti se kamionové mýtné platí za užití dálnic a vybraných silnic první třídy. Rozšíření mýtného pro nákladní automobily by podle odhadů stran mělo přinést do rozpočtu dodatečných 4,4 miliardy eur (113 miliard Kč).
Kamionové dopravce změny příliš nezatíží
Snížení hranice pro platbu mýtného nebude mít na valnou většinu tuzemských dopravců, kteří přes Německo jezdí, výrazný dopad, uvedl Marin Felix ze Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia.
Běžný kamion pro dálkovou přepravu váží kolem 40 tun, vozidla pod 12 tun zpravidla slouží pro místní zásobování a přepravu na kratší vzdálenosti. Běžní autodopravci, kteří Německo využívají jako tranzitní zemi, tak v současnosti mýtné zpravidla platí.
Změna postihne například drobné dovozce ojetých automobilů, dodal. CDU/CSU a SPD chtějí v nadcházejícím volebním období investovat každý rok do dopravní infrastruktury 11 miliard eur (283,5 miliardy Kč).
V současnosti jsou investice na poloviční úrovni. Zástupce největšího německého autoklubu ADAC Ralf Resch záměr na zvýšení objemu investic do dopravní infrastruktury uvítal. "Vždy jsme požadovali, aby do silnic v Německu šlo více peněz a aby tyto peníze byly účelově vázány na opravy škod na vozovkách," řekl v televizi N24.
"Velmi by nás potěšilo, kdyby se takové opatření podařilo při současných koaličních jednáních prosadit," doplnil. Ke konkrétnímu návrhu na zavedení dálničních známek pro osobní automobily se Resch nechtěl vyjadřovat, protože jeho podrobnosti nezná. Podotkl však, že předchozí návrh CSU na zavedení mýtného pro zahraniční řidiče by nevynesl státu dost peněz na to, aby mohl ve větší míře investovat do oprav a rozvoje německé silniční sítě.