Zavedení dálničních známek v Německu se blíží, pro je velká koalice

  9:04aktualizováno  13:24
Řidiči osobních aut zřejmě budou brzy k cestám po německých dálnicích potřebovat dálniční známky. Podle serveru Focus Online se na jejich zavedení shodují konzervativní unie CDU/CSU a sociální demokracie SPD, které zrovna zahajují jednání o vzniku vládní koalice. Cizinci by si museli známky kupovat, Němci by je dostali po zaplacení daně z vozidla.
Německé dálnice už nebudou zdarma. Ilustrační foto

Německé dálnice už nebudou zdarma. Ilustrační foto | foto: Jan Vaca, iDNES.cz

Mýtné pro cizince prosazuje především bavorská Křesťanskosociální unie (CSU), záměr má ale i podporu německé veřejnosti. Plán CSU, aby si němečtí řidiči mohli odečíst poplatek za použití dálnice z daní, by ale podle některých expertů byl v rozporu s evropskými pravidly.

Model s dálničními známkami by podle Focusu už na překážky na evropské úrovni narazit neměl. Tento spor poukazuje na potřebu začít v rámci Evropy řešit soulad tradičních daňových systémů a mýtného, řekl ČTK Ondřej Zaoral z poradenské společnosti Inoxive, která se problematikou dálničního zpoplatnění zabývá.

Osobáky platí skoro všude

Německo je poslední velkou evropskou tranzitní zemí, kde řidiči osobních vozů za jízdu po dálnicích neplatí. Bezplatné dálnice pro osobní auta jsou dále v Dánsku, Estonsku, Finsku, v Nizozemí, Lichtenštejnsku, Lucemburku, Monaku a ve Švédsku.

Argumenty, že němečtí uživatelé za dálnice platí už ve spotřební dani, kdežto cizinci nikoliv, podle něj spíše povede k tomu, že bude Evropská komise chtít, aby země spíše omezila lokální zdanění formou spotřební daně nebo daně z vozidla.

CDU/CSU a SPD si od zavedení dálničních známek slibují získání dodatečných sedmi miliard eur (180 miliard korun) ročně do státního rozpočtu. Peníze by měly sloužit k investicím do dalšího rozvoje dopravní infrastruktury. Strany podle Focusu usilují i o rozšíření platnosti mýtného pro nákladní automobily. Podle záměrů CDU/CSU a SPD by se mělo mýtné nově vztahovat už na vozidla s užitnou hmotností od 7,5 tuny; v současnosti je hranice 12 tun.

Strany uvažují i o tom, že by se zpoplatnilo více silnic. V současnosti se kamionové mýtné platí za užití dálnic a vybraných silnic první třídy. Rozšíření mýtného pro nákladní automobily by podle odhadů stran mělo přinést do rozpočtu dodatečných 4,4 miliardy eur (113 miliard Kč).

Kamionové dopravce změny příliš nezatíží

Snížení hranice pro platbu mýtného nebude mít na valnou většinu tuzemských dopravců, kteří přes Německo jezdí, výrazný dopad, uvedl Marin Felix ze Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia.

Běžný kamion pro dálkovou přepravu váží kolem 40 tun, vozidla pod 12 tun zpravidla slouží pro místní zásobování a přepravu na kratší vzdálenosti. Běžní autodopravci, kteří Německo využívají jako tranzitní zemi, tak v současnosti mýtné zpravidla platí.

Změna postihne například drobné dovozce ojetých automobilů, dodal. CDU/CSU a SPD chtějí v nadcházejícím volebním období investovat každý rok do dopravní infrastruktury 11 miliard eur (283,5 miliardy Kč).

V současnosti jsou investice na poloviční úrovni. Zástupce největšího německého autoklubu ADAC Ralf Resch záměr na zvýšení objemu investic do dopravní infrastruktury uvítal. "Vždy jsme požadovali, aby do silnic v Německu šlo více peněz a aby tyto peníze byly účelově vázány na opravy škod na vozovkách," řekl v televizi N24.

"Velmi by nás potěšilo, kdyby se takové opatření podařilo při současných koaličních jednáních prosadit," doplnil. Ke konkrétnímu návrhu na zavedení dálničních známek pro osobní automobily se Resch nechtěl vyjadřovat, protože jeho podrobnosti nezná. Podotkl však, že předchozí návrh CSU na zavedení mýtného pro zahraniční řidiče by nevynesl státu dost peněz na to, aby mohl ve větší míře investovat do oprav a rozvoje německé silniční sítě.

Autoři: ,

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Japonsko už nemá záporné úroky. Centrální banka po 17 letech zvýšila sazbu

19. března 2024  6:37,  aktualizováno  8:10

Japonská centrální banka (BOJ) v úterý podle očekávání jako poslední na světě upustila od záporných...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...